Followers

Monday, March 05, 2012

kt mana nak cari ye?





kat mana nak cari ye? nak cari kembali semangat yg hilang. petang ni dah mula sem 3. ermm xde moodlah. rasa macam "rajin" sgt2.... huhuhu  cam biasa sem ni saya amik 3 matapelajaran. harap2 semuanya ok. amin.



3 comments:

Karkun Seri Petaling said...

charilah di dalam hati.

Hati merupakan satu pusat bagi manusia menetapkan segala keputusan. Baik hati bermakna baiklah tingkah lakunya, busuk hati maknanya buruklah tingkah laku dan segala tindak tanduknya.

Nabi saw pon pernah bersabda, di dalam badan manusia, ada seketul daging yang menjadi penentu segala keputusan yang kita buat.

Saidina Umar berkata:

1- Siapa banyak ketawa maka kewibawaannya sedikit.

2- Siapa meremehkan orang lain, maka dia akan diremehkan oleh orang lain.

3- Siapa memperbanyakkan sesuatu, maka dia akan dikenakan sesuatu.

4- Siapa banyak bercakap, maka banyaklah dosanya.

5- Siapa banyak dosa, maka sedikitlah rasa malu.

6- Siapa sedikit rasa malu, maka sedikitlah juga sifat waraknya.

7- Siapa sedikit sifat warak, maka hatinya akan mati.

Pengajaran:

1. Hati mau baik, jangan penaya sesama kawan.

2. Bila Hati telah dikontrol oleh syaitan, macam-macam benda buruk akan dilakukan...

3. Perasaan malas juga datang dari Hati yang telah ditiup oleh setan. Oleh itu, buatlah segala kebaikan dengan niat.

- Karkun Seri Petaling

Zana Nordin said...

jom..cari kat BANDUNG...he hehe
semangat tak mari lagi tu...

master of none, said...

kena semangat la bebst, tabik master...

Related Posts with Thumbnails