Followers

Monday, March 26, 2012

kek org kampung

 ni dia kek org kampung yg super sedap! bahan2 pun simple jer... ai tatau nama sebenar kek ni, tp kt kampung2 selalu la mak cik-mak cik bakar kek ni. dulu hari raya mesti kek pesen ni ada kt rumah sedara-mara or jiran-jiran... kaler je lain2 hehehe dulu-dulu mak tok selalu buat kek ni boleh kata tiap2 minggu dia bakor, fav semua org dlm rumah. smlm try la buat kek ni, hoh x sangka saya berjaya melakukannya dgn tunjuk ajar mak tok. saya buat garing sket, biasalah en abu mmg suka yg ada kerak2 ni...hehehe sedap betul bila makan masa panas bau dia perghhhh . al-hamdulillah kek saya semalam x menurun apa ke org panggil bantat ke apa eh? elok je menjadi. kalau nak selamat guna tepung naik sendiri, tu mmg kompom jadi tp kek agak kasar la sket..kalau guna tepung gandum kek jadi halus :)

bahan-bahan :
2 cawan tepung gandum (ayak dulu)
5 biji telur gred A
1 cawan gula halus/kastor
1 cawan marjerin 
1 sudu teh baking powder 
1 sudu teh vanilla 
pewarna/milo  utk buat pelangi
 
cara-cara :
pukul marjerin & gula sampai kembang. masukkan telur sebiji demi sebiji ( ai belasah je tuang semua). masukkan tepung, baking powder & perisa vanilla. pukul dlm 5 minit kemudian asingkan dalam bekas lain utk warna2 yang kita nak campur. bakar api atas bawah, suhu 180 jer selama 30-40 minit.


jawapan utk soklan lieya kt komen :) dan juga utk org yg tertanya2 apa ke halnya rajin benar cik sue buat muffin akekekeke

wah ko plak bermuffin plak yeak....cantik naiknye sue.....ni ko pakai tepung segera ke atau ko uli sendiri...share laa resepi ngan aku sue...geram lak tgk ko buat ni cun jek.....

sedapnye lahai panas2 dpt ngap muffin.....terbayang2 ni nak buat lagi ni.....

 

sebelum ni kalau buat kek kebanyakkan nya saya guna tepung segera, beli kt kedai brg buat kek kt p.9 tu (flat hijau)...ada gak yg saya sukat sendiri, klu saya buat sendiri, bahan2 sama je cam buat kek kampung saya tu cuma saya tambah serbuk koko kalau buat kek coklat + lebihkan marjerin/ minyak sayuran atau kalau saya buat kek buah saya akan tambah buah-buahan kering + tambah serbuk kulit kayu manis & serbuk buah pala manakala kalau buat kek prune saya blend buah prune tu... camtu gak kalau buat kek kurma. ikut keadaaanlah. & kadang2 saya guna tepung gandum & tepung kek naik sendiri tu kek mmg cun bangat  sebenarnya paling penting kena pandai2 adjust la bahan2. kek ni jgn tepung atau gula kurang je... kalau bahan2 tu bleh adjust insya-Allah kek akan menjadi :) saya pun byk kali buat kek x masak tengah. hehehe rupa2nya ada teknik nak tuang tepung dalam loyang.. mulakan dari tepi ye, barulah adunan x berat kt tengah2 loyang...owhh baru ku tahu :) lg satu kebanyakkan muffin yg saya buat, saya guna minyak sayuran hehe muffin lebih gebu & lembut pada pendapat saya :)
 
 


5 comments:

lieyalatif said...

oooo begitu kisahnyer....okey2, aku dah copy pun resepi ko kat atas tu...sbb next projek aku ngan budak2 ni nak buat cupcakes dengan hiasan krim tu.....so kek aku respi ko...sebab aku tgk mudah jek resepinye heheeheheh...

weh aku suke kek ni...betul kate ko, mak2 dulu selalu buat ekekeekek...aku pun suke style ko buat...garing2 ..berebut bhgn tepi jek kalo aku mkn heheeheheh

Wawa latif said...

suhana ni memang kaki kek la...

Anonymous said...

k.sue..rindunye kat kek ni.aduh mengidam ni cmne ni?huhu..klu dok ptrjy dh srh k.sue wat kek ni tringin sgt nk mkn.bestt sgt2,favourate kek ni.

Mrs Massri said...

resipi simple n petua yg sgt membantu... terbaik!!!!

Mrs Massri said...

resipi simple n petua yg sgt membantu... terbaik!!!!

Related Posts with Thumbnails