Followers

Friday, March 30, 2012

malas

 salam semua :) sunyi je blog ni kan...
 
pasalnya,
 
 tak ada apa nak di mengarutkan, tak ada apa gambar nak di kongsikan. semuanya seperti biasa, rutin yang biasa. bangun kol 5.30 pagi buat benda2 yg perlu dibuat sebelum pergi kerja, kol 6.30-6.35 pagi keluar rumah, bawa kereta 60-90 km/sj ( saya dah x merempit now, bosan hari2 lalu jalan yg sama...akekeke so rileks2 kt lorong kenderaan berat, bas ke lcct @ bas akspress lg laju dari saya ) sampai opis kol 7.35-7.40 pagi bergantung kepada t.light kt pjaya ni... buat air kopi pastu bfast sorang sambil hadap komputer.. pastu etc etc etc, kalau hari ada kelas kol 5 tepat terus cabut  kelas..kol 5.45-6.00 ptg baru sampai puncak perdana... tot tet tot tet kelas habis paling awal kol 9.30 x pun kol 10.00 mlm ...huhuhu itulah dia rutin senin- jumaat sampaikan tatau apa ke halnya yg berlaku di kawasan kejiranan... rupanya baru tahu jiran atas punya ayah & ibu meninggal selang 7 hari... YA Allah sedih mendengarnya... tu pun nasib baik en suami sembang2 dengan en laki jiran tu... pastu rupanya ada 2 org anak jiran yg masuk wad akibat denggi.. owh, ada gak jiran blok lain dah bersalin, x cukup bulan katanya, cepat2 kuat ye baby bleh balik rumah, sian kt mama tggu lama nk dpt awak :) oklah kena stop dulu dah kol 8 pagi...hari ni punch kol 7.44 pagi, paling lewat utk minggu ini...

Monday, March 26, 2012

kek org kampung

 ni dia kek org kampung yg super sedap! bahan2 pun simple jer... ai tatau nama sebenar kek ni, tp kt kampung2 selalu la mak cik-mak cik bakar kek ni. dulu hari raya mesti kek pesen ni ada kt rumah sedara-mara or jiran-jiran... kaler je lain2 hehehe dulu-dulu mak tok selalu buat kek ni boleh kata tiap2 minggu dia bakor, fav semua org dlm rumah. smlm try la buat kek ni, hoh x sangka saya berjaya melakukannya dgn tunjuk ajar mak tok. saya buat garing sket, biasalah en abu mmg suka yg ada kerak2 ni...hehehe sedap betul bila makan masa panas bau dia perghhhh . al-hamdulillah kek saya semalam x menurun apa ke org panggil bantat ke apa eh? elok je menjadi. kalau nak selamat guna tepung naik sendiri, tu mmg kompom jadi tp kek agak kasar la sket..kalau guna tepung gandum kek jadi halus :)

bahan-bahan :
2 cawan tepung gandum (ayak dulu)
5 biji telur gred A
1 cawan gula halus/kastor
1 cawan marjerin 
1 sudu teh baking powder 
1 sudu teh vanilla 
pewarna/milo  utk buat pelangi
 
cara-cara :
pukul marjerin & gula sampai kembang. masukkan telur sebiji demi sebiji ( ai belasah je tuang semua). masukkan tepung, baking powder & perisa vanilla. pukul dlm 5 minit kemudian asingkan dalam bekas lain utk warna2 yang kita nak campur. bakar api atas bawah, suhu 180 jer selama 30-40 minit.


jawapan utk soklan lieya kt komen :) dan juga utk org yg tertanya2 apa ke halnya rajin benar cik sue buat muffin akekekeke

wah ko plak bermuffin plak yeak....cantik naiknye sue.....ni ko pakai tepung segera ke atau ko uli sendiri...share laa resepi ngan aku sue...geram lak tgk ko buat ni cun jek.....

sedapnye lahai panas2 dpt ngap muffin.....terbayang2 ni nak buat lagi ni.....

 

sebelum ni kalau buat kek kebanyakkan nya saya guna tepung segera, beli kt kedai brg buat kek kt p.9 tu (flat hijau)...ada gak yg saya sukat sendiri, klu saya buat sendiri, bahan2 sama je cam buat kek kampung saya tu cuma saya tambah serbuk koko kalau buat kek coklat + lebihkan marjerin/ minyak sayuran atau kalau saya buat kek buah saya akan tambah buah-buahan kering + tambah serbuk kulit kayu manis & serbuk buah pala manakala kalau buat kek prune saya blend buah prune tu... camtu gak kalau buat kek kurma. ikut keadaaanlah. & kadang2 saya guna tepung gandum & tepung kek naik sendiri tu kek mmg cun bangat  sebenarnya paling penting kena pandai2 adjust la bahan2. kek ni jgn tepung atau gula kurang je... kalau bahan2 tu bleh adjust insya-Allah kek akan menjadi :) saya pun byk kali buat kek x masak tengah. hehehe rupa2nya ada teknik nak tuang tepung dalam loyang.. mulakan dari tepi ye, barulah adunan x berat kt tengah2 loyang...owhh baru ku tahu :) lg satu kebanyakkan muffin yg saya buat, saya guna minyak sayuran hehe muffin lebih gebu & lembut pada pendapat saya :)
 
 


Friday, March 23, 2012

muffin


 salam semua :)

hari isnin & selasa dua malam berturut buat muffin 

hari isnin buat choc. muffin ( pic malas nk amik) , hari selasa buat blueberry muffin plak...hehe isnin pasal siangnya puasa sunat, faham2lah kalau puasa, nampak biskut 4 segi pun dah nampak ayam gorem! akekeke nafsu semata.... mkn sket je pastu x selera.cik annur kuar je muffin dari oven terus nak makan...ermm habis seketul walaupun baru lepas makan nasi, siangnya siap bawa bekal p tadika lagi...heran gak bila masa minah ni suka choc muffin? ermm apa pun tetap hepi pasal anak suka makan.

selasa buat blueberry muffin pasal tu fav mak tok :) en abu suka, siap masak je dia terus makan 2 ketul, senyum lebar...tukang buat x rasa pun, rasa cam sebu je pasal wangi 1 rumah bila membakar...

suka ngan cup muffin tu... murah sgt 50 cups baru rm3.50! pasal 2 malam berturut2 buat muffin dah tggl dlm 10 cups je lagi.. hehe nk kena p top up ler ni..nanti tetiba nak buat senang barang semua dah ada...






Thursday, March 22, 2012

stoberi coklat yang ...

 stoberi cklat yg tak menjadi.. haihh camne nak buat ye? ni fav cik annur tp mama dia x reti2 lg nak buat cam yg kite beli tu! ermmm kali ni cairkan coklat cadbury tp x jadi gak ..sebelum ni guna coklat masakan pun sama... ermm kena cuba lagi ni...

last2 potong2 camni, mkn cicah ngan coklat tu je ahahaha


Wednesday, March 21, 2012

Mee Siput

sapa pernah makan? 

seumo hidup ini adalah festime saya dengar, tgk & makan mee siput lawan ngan  sambal tumis. kawan opis KNK bawa 2-3 mggu lepas. sedappppp kena plak ngan sambal tumis mak dia yg kaw... perghhhh melelehhh






Friday, March 16, 2012

cornflakes madu


begini ceritanya, ari tu kawan opis jual cornflakes madu, sebotol kecik RM10 dan sgt ler sedap rasanya, secukup rasa, paling best pasal dia x kedekut badam. blk umah tgk2 dlm lemari ada cornflakes kosong tu & cornflakes madu, p beli madu & badam ... terus ajak cik annur main masak2 esoknya (sabtu lepas). hehe dpt 3 balang yg sederhana besar tu. oklah tu kan.. kalau nk beli yg dah siap tu dah bape hengget plak kan. mama bancuh semua, cik annur tlg masukkan dlm cup, sambil2 tu masuk dalam mulut dia gak! ahahaha ngelat tau...oh ya ayah pun ada tolong gak tau. sonoknya, raya ni kite buat cornflakes madu la... ramai2 tlg baru cepat siap...


 see mulut penuh ngan cornflakes :)








Thursday, March 15, 2012

dapur saya menerima tetamu baru iaitu half-boiled egg maker !





As salam

selalu dok tgk kt kedai mamak benda ni, ingatkan mahal bebenar sekali rupanya RM8.90 je ada yg lagi murah kaler oren putih cuma RM7 je ..hehe apa lagi terus la beli, saya beli cap apple lady ni ha, beli kt raub. tempat lain tatau la harganyakan kut korang bleh beli dgn harga lagi murahkan...

dgn adanya gajet terbaru ni saya dah tak risau kut2 telur separuh masak menjadi 3/4 masak...

 ikut je arahan yg diberikan. nescaya telur separuh masak korang menjadi sgt molek & menyelerakan.









Tuesday, March 13, 2012

Pusat Sains Negara


salam semua,
sabtu lepas cam tatau mana hala tuju tetiba je idea dtg..ahaaa! ke Pusat Sains Negara, Bukit Kiara... ahli rombongan cam biasa ayah, mama, cik annur, mak tok & along (sepupu cik annur) 

cik annur posing sementara ayah p beli tiket

kanak2 sekolah rendah RM3, warga emas RM3 & dewasa RM6 so total km kena bayar ialah RM24!

ada akuarium besarrrrrrrrrrrrrr

cik annur masih kekaguman....

kebetulan time nak cuti sekolah... byk la xtvt yg bleh di sertai..contohnya ini, cik annur belajar campuran warna...apa ke nama benda ni x ingat plak dah...

ini dia hasilnya...lawakan...bleh bw balik ni pastu dlm kol 3.30ptg ada pertunjukkan sains kt pentas..
syok gak.. jln2 tgk pameran yg ada. teka kelajuan bola la..mcm2 mmg syok sgt2...tp syg malas nak kuarkan kamera...ahahaha elok la sapa ada anak2 tu p sini, byk benda yg anak2 bleh belajar. ada keretapi mekanikal...jenuh kayuh nak gerakkan keretapi tu, pastu cik annur bw keretapi sendiri..hehe, along naik cam hamster punya roda tu tp utk manusia punya...hehehe semua xde gambar..

ada piano besarr...syok pijak2 nih. cik annur siap merangkak2 lg... kt bahagian luar plak ada piano gak tp daripada batu...bunyi pun best.

time nk blk nampak plak bahagian bwh tu ada kolam utk kanak2...nasib km bjalan mmg bawa baju spare ..kasi la budak busyuk ni berendam dekat sejam gak..kolam ni ttp kol 5.45ptg... blk tu cik annur lena dlm kereta..penat sgt dok belajar mcm2..pastu mandi2 plak... len kali bleh p lagi...byk kawasan km x teroka betul2...
 

Thursday, March 08, 2012

salah saya ke?





rasa2 saya bukanlah seorang yang penakut. tp entah kenapa sejak akhir2 ni perasaan takut tu ada dalam diri.   ini ialah cerita saya bila berada di fakulti urmmm pasal tandas yg ada kt fakulti. uihh scary, nanti klu ada kawan p tandas sama2 saya snap gambo ye. sorang2 dlm tandas tu buat saya x tgk cermin langsung, walaupun cermin sket punya bykkk & besar hahaha bukan apa takut apa plak yg membalas senyuman huhuhu ermm kalau ikutkan bukan takutkan hantu, saya lebih takut kepada manusia. hantu x bleh merogol ok. ahahaha ok serius semula... dah la tandas cangkung paling blkg ada la kena lalu 3 pintu tandas duduk ada kiri kanan ok. pastu ada plak yg pintu tandas yg jenis ttp sendiri, tolak pun nanti pintu tu cam ttp gak. pastu selalunya tandas duduk xde tisu, kompom la mangkuk tandas duduk tu basah2...pastu getah air dok selalu tercabut..haihh nak tak nak kena p tandas cangkung. tandas cangkung plak, selalunya gelap, apa pasai tah lampu mesti xde, pastu dongak atas nampak syiling terbuka sana-sini... huwaaaaaaaaaaa terus terbayang cerita hantu. klu paksa diri ingat cerita kelakar pun jadi tak kelakar pasal suasana kt depan mata dah cam cerita hantu betul2, klu ada yg nak buat filem antu kt tandas x yah buat apa2 dah..bleh shoot terus je tau...salah saya ke kalau saya rasa takut nk ke tandas klu berada di fakulti? ahahahaha



Wednesday, March 07, 2012

WW : Mee Ketam

@ Sek 7, Shah Alam, en abu belanja sempena saya lulus semua subjek utk sem 2. akekekeke, apa2 jelah ye tak, kalau keputusan peksa cemerlang ke ok gak nak belanja2 ni...

bihun sup ketam utk cik annur 

mee kari ketam utk saya & mak tok. en abu makan mee kari kosong..dia mana minat seafood ni..haihh rugi2. air plak kami minum laicikang.


kari udang galah utk merasa. rasa? sedapppppppppp oklah, berasa kari dia. 



service pun agak cepat. meja penuh sokmo. sapa yg dah siap mkn baik blah cepat2, kang ada org yg tggu asyik jeling2 ahahaha x syiokk betul!

Monday, March 05, 2012

sepatutnya semalam kami... & suara makhluk halus

sepatutnya semalam kami terbang ke Kuching, Sarawak. nak buat camne, tak ada rezeki nak ke sana rupanya. nasib baik beli tiket time tu murah sgt2, takde la rasa ralat bebenar. total tiket p balik utk 4 org dan juga 15kg luggage time beli hari itu ialah rm157.40 jer.. burn gitu jela... ermm


****************************

kejadian ptg smlm dlm kereta. en abu p bank masa tu, yg ada saya, mak tok & cik annur yg bizi menelek muka kt cermin... saya & mak tok sembang2 pasal jiran kami kt raub.

mama : lama dah ros ( bukan nama sebenar ) tu kawen kan, sian dia blum ada rezeki nak dpt anak.

mak tok : haah dah 3 tahun kut...

mama : uih lama tu, nasib baik kami ada gak budak ni sorangkan..

 tetiba je ada suara halus berbunyik

cik annur : jadi LER tu...

mama & mak tok : ahahahaha


terperanjat okeh, x sangka dia dengar apa kami sembang, pastu sedap nyampuk. kena plak tu ayat dia kuarkan. ermmm budak bertuah ni lah..main je kerja dia, suruh melancar membaca ada je alasan dia... haihhh la anak nan seulas!




kt mana nak cari ye?





kat mana nak cari ye? nak cari kembali semangat yg hilang. petang ni dah mula sem 3. ermm xde moodlah. rasa macam "rajin" sgt2.... huhuhu  cam biasa sem ni saya amik 3 matapelajaran. harap2 semuanya ok. amin.



Thursday, March 01, 2012

pandangan dari belakang



saya pun tatau ni gaya apa namanya..hahaha dulu (10 thn lepas) ada kawan pernah ikat rambut saya camni, tp dia buat lg halus... lg ketat, sampai sakit kepala wooo .. yg cik annur ni saya buat sket2 je, ikat pun x ketat... lg pun payah bebenar, rambut cik annur jenis licin pastu jenis susah nak cari belah rambut... nak ikat tocang 2 punyalah susah.



nisah, akak dah jawab ni...

Cik Annur & Puan Mama

salam. 

bosan punya pasal main2 ikat rambut cik annur hehehe... dia plak melayan je angin baik mama dia...cer angin tak baik, hik hik hik


 
dah siap buat rambut terus budak bertuah ni posing ... pakai baju tido je pun dah dekat kol 10mlm kalau tak silap


ewahhhh dah rupa budak besar dah, dah x comel ... dalam 30 min saya pun buka getah ikatan rambut dia, nak tido dah kan... nak tgk hasilnya? hahaha 



*
*
*
*
*
*
*
*
*
*
*
*
*
*
*
*
*
*
*
*
*
*
*
*
*
*
*
*
*
*
*
*
*
*
*
*
*
*
*
*
*
*
*
*
*
*
*
*
*
*
*
*
*
*
*
*
*
*
*
*
*
*
*
*
*
*
*
*
*
*
*
*
*
*
*
*
*
*
*
*
*
*
*
*




jadi kerinting sket2 rambut cik annur...bukan main suka dia ha! kawan tu mmg dah lama ajak p buat rambut gulung2 ... kejap je pun jadi camni, rambut dia jenis x tahan ...cepat je lurus semula...





eeee cam awek2 je bila tgk wajah dia ni...
 
 
 
 
 
 

Related Posts with Thumbnails