Followers

Tuesday, February 14, 2012

Kasut sukan, saya & mak

salam semua. harap semuanya sihat belaka :)

Kasut sukan, saya & mak. Ermm sebenarnya ada kisah disebalik kasut sukan ni. Cerita lama tapi hingga ke hari ini masih berbekas dihati saya. Kalaulah masa itu buleh diundur... rasanya masa itu saya hanya berumur 14-15 tahun, iye dah besar patutnya boleh fikir baik dan buruk, tapi saya ikutkan perasaan juga. Huh ! malu dengan diri sendiri. Entah mak ingat atau tidak kisah itu, tapi saya sentiasa ingat kerana hingga ke hari ini saya masih menyesal! Nak minta maaf dengan mak berkenaan dengan hal ini, tapi sangat malu, semoga mak faham bila saya minta maaf... saya minta maaf untuk semua kesalahan saya. Saya betul2 maksudkannya.

Saya rasa saya bukan dari keluarga yang miskin. Ermm kerusi meja (rotan) semua ada, peti ais ada (cerita time itulah) cuma yg biasa2 je.. rasa cap singer, hehehe kata mak, time tu senang sket amik utang ngan singer, bape ringgit je sebulan nak byr peti ais tu kan hah x miskin la tu kan, cuma sederhana je la kan, dok pun umah batu (perumahan kos rendah). Makan pakai cukup, makan gak ikan walaupun byk makan ikan sungailah abah yg jala sendiri time dia x kerja oh ya! Abah pemandu bas MARA sapa x kenal dia kan, akekekeke semua budak2 sekolah yg skrg agaknya umur masing dah 40-50 thn kenal abah, garang tu...( tetiba teringat saya selalu tlg abah jahit jala dia tp selalunya time dia x nampak! Nak mampus kena marah ngan dia, lain dijalin...lain saya simbat! hahahaha) makan gak ayam, tapi selalu ayam hutan la, abah menembak! Hehehe sedap... makan kancil, rusa, landak... sebab tu saya agak terasa bila org hina makanan camtu. Iyelah saya membesar dgn makan hasil carian abah tapi saya cepat sedar diri, pasal kdg2 saya pun terlepas ckp tentang makanan org. Maafkan saya ye! Misalnya saya tak makan budu sebab _______________isilah tempat kosong sendiri. Sampai hari ini saya masih suka ikan sungai, mak rajin melayan tekak saya ni, walaupun mak tak pernah ckp tapi saya perasan sendiri yang saya banyak ikut selera abah. Semua x suka peria, saya & abah aje yang makan. lagi satu masakan pahang, gulai “rong” saya & abah berdua je yg suka makan...sejak abah tak de, ada sekali je kalau x silap saya mak masak. Ermmm... byk lah lagi... nanti2 kite cerita lain. Sekarang cerita tentang kasut sukan, saya & mak!

Ada satu hari, kedai kasut BATA kt pekan Raub ada buat potongan harga 50%  jenama kasut sukan time tu yg popular ialah POWER. Mmg gempak la siapa pakai, tempat lain saya tataulahkan. Hehe. Daripada harga RM50 jadi la RM25 kan...kira murah la tu, berjenama plak.  kasut sukan saya time tu tah jenama apa, tp cam dah lama, time tu aktif bersukan, olahragalah, hokilah... nak la melaram gak tapi agak tak sedar diri yang sebenarnya mak pak tak mampu. Ermm... hari2 balik rumah dok minta duit pada mak nak beli kasut. Mak kata tak ada duit, belum gaji lagi. Masa tu mak kerja estet( Ya Allah sian sgt...panjat2 bukit utk meracun dalam kebun kelapa sawit...time tu kami agak susah, abah buat pinjaman bank uantuk buat kebun pisang...tp kebun tu tak menjadi pun, byk sgt “musuh”) gaji mak rasanya dalam RM200 je. Time tu rasa macam budak2 sangat padahal bukan tak boleh fikir. Ralat sgt2 kalau ingatkan semula. Sudahnya sampai habis sale kedai kasut BATA tu saya tak dapat pun kasut POWER tu. Dalam 2 mggu selepas tu mak pun gaji. Dia kasi RM50 utk saya beli kasut tu! Mula2 saya tak nak, tapi kenangkan nak bergaya ...saya beli gak! Bila dah beli, saya menyesal sgt2...sian kt mak..RM50 terbang camtu je pun. Susah payah dia naik turun bukit ..kdg2 balik rumah berbau racun baju2 dia... saya senang2 beli kasut . Sampai hari ini menyesal tak sudah... ini cerita benar saya, demi Tuhan, ini kisah hidup saya. Sampai hari ini kisah ini masih melekat di dalam hati... mungkin pada org lain RM50 sikit.. tapi pada saya sgt besar nilainya... bagi mengelakkan rasa bersalah saya bersukan sungguh2..hehe merasa la ke sukan daerah time tu ...kalah je pun x menang ..saya masuk acara 100mx4 & 200m hehe

Faham tak apa yang saya cuba cerita? saya sebenarnya sangat kesal dengan perlakuan saya. Sekarang mak tinggal ngan saya, saya cuba nak senangkan dia...walaupun belum puas hati, tapi kurang2 saya cuba untuk penuhi apa yang mak inginkan. Mak semakin tua, mmglah hidup mati ni tak kenal usia, tapi saya sentiasa berdoa, semoga saya dapat jaga mak macam mak jaga saya. Saya yg dah ada anak pun masih mak buatkan bekal. Ahahaha. Ermm terima kasih mak.. nanti ada duit lebih ai belanja you beli kasut baru okeh! I lebiuw mak! 






4 comments:

nifalnin... said...

sedih aku bc karangan ko nih.. tp bile kenangkan kisah smlm, terus aku tergelak...


"mak, kenapa mak menung jer nih.. mak nak balik kg ke?.. jom2, sy hantar mak balik kg naik motor.."

hiks... x menahan ok kisah adik ko tu...

seorg mak akan cuba penuhi permintaan anak w/pun terpaksa bergolok bergadai... mak aku pun mcm tu juge... huhuhuhuhuhu...

lieyalatif said...

beb, aku terharu bace cite ko nie tau....sgt touching jiwa aku....

alhamdulillah...ni lah masa tuk kite balas balik ape yg patut kite balas...harap2 kite berjaya menyenangkan hati mak kite kan sue....

sob sob sob (cepat pujuk aku ni)

amien7 said...

Citer nostalgia nih...

Kalo tambah gambo rupa kasut yg ko cerita tu lagi berkesan kat hati aku. hehe...

kasut sekolah getah said...

SMT,

bila sesuatu posting dan disertakan dengan sekeping gambaq atau ilustrasinya, maka ianya menjadi lebih padat dan power.

Ini karna, gambaq dapat mencheritakan seribu maksud yang tersirat.

macam kita tengok gambaq amin yang hari tu la, apakah yang buleh kita tafsirkan dari kesah amien yang hari tu... namun kesah itu telah dipadam dan diharamkan untuk penerbitan.

elok suhana menchari sekeping gambaq kasut tu dan postkan dalam posting hang nie, ianya lebeh berkesan...

Related Posts with Thumbnails