Followers

Wednesday, November 30, 2011

kegilaan baru saya



 al-hamdulillah mood utk memasak kembali minggu ni dan hasilnya  3 biji trifle saya buat. hehehe smgt gilerkan padahal org kt rumah tu yg suka pun saya & mak tok aje. 2 buat pada hari sabtu... mlm tadi buat lagi sebiji, hari ni last day ada sorang kawan opis tu... sebelum dia kerja tempat lain nak gak buatkan 1 trifle utk dia rasa...huhu sedih la plak. 

 bahan2 yg digunakan oleh saya

 ni hari sabtu punya xtvt. cik annur tukang susun kek & buah. mama tuang kastard & jeli

 tarraa.. dah siap. 1 kasi kakak milla & 1 lagi kami anak beranak makan. terkejut saya, mak tok suka makan trifle ni...cayalah mak tok!

ini plak trifle hari ni punya. mlm tadi buat. tataulah rasanya sesedap yg sabtu punya atau tidak. saya x rasa. x sanggup plak rasanya pasal start hari sabtu dok makan trifle. akekekeke
 ini dia Zue..hari ni last day dia kt plf ...............sedihhhhhhhhhhhh 
akak doakan zue berjaya di dunia & akhirat. jgn lupakan kami kt sini ye. 

ini dia resepi yg saya guna...sgt sempoi. sapa suka mcm2 lg bahan bleh je tepek. mcm2 versi nak buat trifle ni. saya amik yg paling senang nak buat..hehehe

bahan2:
1 biji kek gulung (saya ada terbaca, kek paling sedap ialah kek perisa pandan)
1 tin koktail buah-buahan
1 tin susu pekat manis
1 kotak jeli nona perisa stoberi
4 sudu besar tepung kastard

cara2:
bancuh tepung kastard ngan sedikit air supaya x berketul, masukkan 1 tin susu pekat manis + air masak 1 tin
(sukat guna tin susu tadi) masak guna api yg sgt perlahan. kacau supaya tidak berketul bila pekat ttp api.

masak jeli ikut arahan pada kotak. jeli nona guna 2 cawan air.

susun kek dlm bekas kaca yg cantik. gunakan air koktail buah2an tadi utk lembabkan kek. tuang kastard. taburkan buah2an. last sekali tuang jeli tadi. sejukan dlm peti sejuk. lepas 2 jam bleh ngap!



5 comments:

Anonymous said...

sedap2 wat kat aku gak....aziezam

Anonymous said...

sue lama tak jumpa ko. aziezam

ayam hutan masok kampong said...

ya, mai la rumah suhana kat shah alam, buleh makan makanan yang dia buat.

lieyalatif said...

fuh..sejuk2 sedapnye la haii sue...aku suke gak nie...dessert terbaik laa pada aku....

rajin tol anak dare menolong same tu ekekeek...jgn cukai buah masuk mulut sudah yeak...kang tak cukup mama nak susun buah heheeheh

onniesham said...

dapnyer triffle tu. dah lama haku x buat. sejuk2 masuk kt tekak mmg best. tp xleh makan selalu sbb manis sgt.

Related Posts with Thumbnails