Followers

Wednesday, November 09, 2011

CERITA HARI RAYA AIDIL ADHA 2011

 kami bertolak pada hari sabtu pagi mula2 plan nak raya sini aje, penduduk kawasan perumahan saya ada buat korban dgrnya 3 ekor lembu, kompomlah meriahkan. sekali adik2 kami berdua nak raya kt kampung , kami pun ubah plan ... kami pun nak raya kt kampung apakehalnya beraya 3 beranak je kt sini kan  hehe pagi tu barulah siap2 kemas baju semua tu yg kol 9 pagi baru bergerak. kami beraya kt raub pasal selasa en abu nak o/s kt kuantan. 

sebelum keluar sempat buat murtabak roti cik puan hirda dulu hehehe, fav anak buah saya yg kt raub tu
 oh ya budak x mandi pagi nak berposing ngan murtabak roti gak

 
oleh kerana jalan nk blk raub sesak teruk mengikut kata abg saya. kami ikut ulu yam pastu ke kuala kubu baru lalu bukit fraser pastu tembus raub jln lama... jauh perjalanan tp seronok sgt pasal cuaca elok je. byk plak monyet/kera kt tepi2 jalan, depa ni gula2 hacks pun layan miahahaha mesti nanti berangin je mulut & perut! segarkan...

lepas sket pada simpang gate nak ke bukit fraser mmg kawasan ulam pegaga ...apa lg mmg dulu2 time saya kecik kami rajin naik ke sana cari rebung & pegaga... 

see, dpt pegaga 1 plastik besar tu...sedappp pasal pegaga ni tumbuh sendiri di lereng bukit.
rangup je ..kunyah terus ngan akar2 dia...

mak tok yg masih smgt mengutip pegaga

kol 1 ++ km selamat sampai kt raub. pergi pasar beli apa yg patut termasuk dapo arang. sambil masak utk lunch saya rebus ketupat & nasi impit. ketupat mmg mak tok dah buat siap2 kt sini sampai raub rebus je.
kuah kacang saya masak guna dapo gas

 
sebelah tungku lagi masak rendang daging tp lupa nak amik gambar, siap rendang daging saya masak rendang ayam plak...hehehe
1 dapo arang rebus ketupat
1 lagi dapo arang rebus nasi impit

mmg gilalah 4 dapo sekali haku jaga... penat sgt2 tp seronok. yg lain2 pun tlg gak, kakak ipar mesin kelapa & perah santan, mak tok cuci ayam & kemas2 kawasan umah, yg lain2 tlg tambah arang atau air. rendang & kuah kacang mmg saya yg masak termasuk merasa... al-hamdulillah la menjadi la gak pasal saya mkn byk je pastu rasa sedap je  org lain saya tatau....miahahaha pastu siap konfiden ngan en abu thn depan raya kt h.kampung kite buat rendang & nasi impit ... x agak2 perasan. settle masak memasak jam 6 ptg, mandi etc siap2 nak p beli brg buat berbeku plak mlm tu...mlm tu kerja org lelaki plak la.. ai makan jerrrr

 guna kipas tu...depa ni semua nak mudah & cepat je.. bakar ayam & sosej je pun... licin semuanya, agak2 semua ala2 pirana ni... cik annur belasah 5 batang sosej klu x silap..tah2 lebih lagi.

esoknya bgn tido baru kemas2 umah...yg lelaki semua p solat sunat, kami kt umah sediakan makanan ... lepas sesi mkn2 rasa dah kol 11 pg kami semua gerak blk kg, singgah kubur dl.

along anak abg saya tgh bersihkan kubur atok (abah saya) :( dah 3 thn lbh abah meninggal.... al-fatihah buat abah,  jenuh kami dok tanam pokok bunga asyik mati je....pasal kambing byk dok mkn pokok2 yg ditanam... rasa pokok puding ni paling lama...mesti daun pahit pasal byk getah tu yg bleh hidup lagi....
 seterusnya blk umah mak anjang adik abah. depa semua kt masjid tlg masak pasal ada 7 ekor lembu korban klu x silap. sepupu sy p beli brg2 masak utk luch km anak beranak. masak sambal tempoyak petai, sardin & telur dadar je pun tp habis seperiuk nasi.  haihhh sapa tah mkn byk sgt tu...
 
 sementara kami masak depa2 ni p mandi sungai ala depan rumah je pun...eee sejuk gedik pun depa bleh berendam, x faham betul !

lepas mkn sepupu lelaki bw blk daging korban serta tulang utk buat sup. buat sup 1 periuk besar.... dlm kol 4 ++ kami gerak blk rumah semula. rehat2 je ..mlm tu masak mee goreng aje pasal semua dah kenyang. ok itu je cerita raya haji kami tahun ini.


autopublish

3 comments:

lieyalatif said...

pergh!!! meriah raye aji ko sue...siap bbq, ketupat palas bagai...aduh..seronok...aku plak tak sambut sgt sbb lebih pada majis kawin adik aku..selang seminggu jek kan...tu yg lebih pada majlis kawin die tu...takpelaaa...mak redha heheeheh....

aku suke tak kutip pegaga tu....fresh tu wey....

˙·٠•●♥ Cik Puan Mimi ♥●•٠·˙ said...

Banyak nye masak sue.. Rendang sampai 2 jenis rendang.. Nyum nyum .... Rajin plak malam tu berbbq.. Kami sambut biasa2 je thn ni.. Mak akak pi haji.. Balik kg PIL je

kawan abu said...

wah syoknya makan makanan yang banyak dan ketupat kuah kachang.

mandi sungai la plak cik abu tu...bukan main dia naaa

Related Posts with Thumbnails