Followers

Thursday, August 11, 2011

puding karamel

 rupa adalah kureng ler sket...rasanya meletop...

hahaha festime cube, senang jer rupanya...cik annur tukang kacau telur & buh susu...hehehe bagus itu budak. Insya-Allah ujung mggu ni nak buat lg pasal ada majlis berbuka puasa bersama2 adik-beradik en abu ... smlm tu kira praktis .. dah kuarkan dari pengukus cepat2 buh dlm peti ais pasal dah kol 6.15 masa tu takot x sempat sejuk...lepas berbuka potong & ngap, lupa nak amik gambo... pagi ni baru sempat snap...hehe len kali buat baru amik gamba penuh. resepi saya amik dari kak nani.. cube ler kompom jadik punyer oh ya mak tok pun suke mkn puding karamel ni...sedap kata beliau... ^_^' lega.... 





RESEPI PUDING KARAMEL





Langkah 1...


Sediakan periuk pengukus di atas api dapur.





Langkah 2


2 sudu makan gula


Sebji loyang.



Cara-cara...masukkan gula di dalam loyang dan letak loyang di atas api dapur dalam masa lebih kurang 2 minit. Kacau gula sehingga berwarna kuning pekat keemasan. Angkat dan ketepikan.






Langkah 3


7 biji telur grade A.


1 tin susu pekat.


1 tin air (guna tin susu tadi)


1 sudu teh esen vanila (imported)




Cara-cara....dengan menggunakan sudu garpu, pukul telur menggunakan tangan sehingga sebati. Masukkan susu dan air....kacau lagi dan masukkan esen vanila. (Masa mengacau dianggarkan selama 5 minit).





Selepas itu tuang bancuhan telur tadi ke dalam loyang yang ada gula hangus tadi dan kukus.





Dalam masa 20 minit...angkat dan telangkupkan di atas pinggan besar. Potong dan sejukkan sebelum di makan.



sekian.






5 comments:

...sWeeT uMi... said...

karamel ni mkn sejuk2 yg br kuar peti ais mmg best kan...(^_^)

Dreamtime said...

Rajen betui amek gambo makanan, kalo aku sorryy aaaa.. teros ngap aje.. hahahhaa....

Astrud Gilberto said...

aku diperkenalkan dengan benda ni pada tahun 2006 oleh mak aku. hehehehe

Dream time - biasalah, suhana nie kan Duta Makanan. Dia kena ambek makanan yang pernah try untuk rekod. Penting rekod nie untuk rujukan di masa hadapan, tengok arkib negara, simpan semua rekod. untuk tatapan generasi sekarang dan akan datang

sweet umi - ya sejuk memang sedap, macam makan ais krim potong

wanie said...

sedapnye..makan sejuk2 mmg sedap..terasa nak buat pulak..hehehe

-SharleenZawawi- said...

wah terliur tengok.... sheedaaapppnyeee!!!

Related Posts with Thumbnails