Followers

Friday, February 18, 2011

kalaulah menjadi kenyataan ... mak tok maryam akan "kaya" ...hehehehe


 Emas di Raub berpotensi diteroka


MENDULANG emas secara konvensional tidak lagi diamalkan di negara ini, ia kini dikendalikan oleh loji yang memiliki teknologi termoden. - Gambar hiasan.


RAUB - Raub Australian Gold Mining Sdn. Bhd. (RAGMSB) bercadang untuk menambah pelaburan dalam operasi melombong emas di Bukit Koman di sini yang melibatkan kawasan seluas 200 hektar.

Pengarah Urusan RAGMSB, Datuk Seri Andrew Kam Tai Yeo berkata, sehingga kini syarikat itu telah melabur sehingga RM300 juta untuk menjalankan operasi perlombongan di sini.

"Raub yang terkenal dengan pengeluaran emas sejak satu abad lalu masih mempunyai simpanan emas yang berpotensi untuk diteroka.

"Oleh itu, pelaburan akan ditambah bagi meningkatkan usaha cari gali dan melombong," katanya ketika ditemui selepas majlis sambutan Tahun Baru Cina 1Malaysia RAGMSB di Dataran Raub di sini.

Lombong Bukit Koman dianggarkan memiliki kira-kira lima juta auns simpanan emas dan ia mampu memberi hasil selama lebih 30 tahun bergantung kepada daya pengeluaran.

Namun, nilai emas yang dilombong melalui loji yang menggunakan kaedah bawah tanah dengan teknologi Carbon-In-Leach (CIL) di Bukit Koman itu untuk sepanjang tempoh berkenaan hanya boleh ditentukan mengikut pasaran semasa.


sumber : kosmo online





nak ke lombong emas mmg kena lalu bukit koman...hehehe rumah km kt area tulah....







6 comments:

::Mamalyna:: said...

sue, kalo camtu, tiap kali balik lepih, ejan nak singgah kat raubler dulu, nak mendulang emas..hehhe

Jasfyra said...

wah!!! kalo mendulang emas,ajak aku sekali sue..hihi

☆ lieya latif ☆ said...

WAH...aku rase nak angkut kuali ni gi sane hahahaahah

Zana_MamaBatrice said...

va va va....kaya ler maktok maryam

wei..kat kampung aku pun ada gark xtvt mendulang emas nie wei..tp secara haram ler..habis di tarah di korek nya bukit kat kampung aku tu....
bapa aku pernah ngikut...tp dptnya..alahai..secoet jer ko..
tp mana yg otai...sehari leh dapat ribu2 gark ler..

tp rasanya kawasan tu dah kena gempur kot....

Seri Nuang Shah Alam said...
This comment has been removed by the author.
Natalia said...

hehe nak join gak...roger2 le lau nak gi mendulang yea :))

Related Posts with Thumbnails