Followers

Tuesday, November 23, 2010

cerita raya haji kami


salam semua :)
hari ni saya nak cerita tentang raya haji/korban kami sekeluarga. tahun ini giliran sambut raya haji kt raub... hek hek hek syukur seronok raya kali ni ... al-hamdulillah kami berpeluang membuat ibadah korban utk anak yg tersayang... tahun ni family raub buat 2 bahagian sahaja, iaitu mak tok + maryam .... syukur segalanya dipermudahkan... kalau ada rezeki thn depan boleh buat lagi... seronok pulak rasanya bila buat ibadah ni... semoga ibadah kami diterima oleh-NYA Amin.

sebenarnya kami buat korban ni pada pagi raya yg ke 2... cerita raya pertama nanti saya cerita kemudian, hampir seluruh family tok Arop buat gathering kt rumah mak jang km di Ulu Dong pada hari raya pertama tu... xtvt dr pagi - subuhnya... giler ahhh dgr kata sampai subuh derang ber"karok" dasattttttt weii km tak join la ..kol 12.30 mlm camtu km dah blk rumah...lepas abeh ke cabutan bertuah, km pulang dgn gembira...hahaha itu cerita lain ehhh....
kita mulakan dgn cerita raya ke 2 dan  tayang gambar ini, mama maryam je yg berbaju baru...keh keh keh maryam + ayah ulang tayang baju taun bila tah..... baju raya pertama adalah sama macam raya posa yg lepas iaitu hijau...


budak bertuah ni gudgirl pagi2 gerak dia bgn tido pastu mandi semua ok je... pasal dia smgt nak p bisik kt telinga lembu dia.. hahahaha  asyik tanya mana lembu dia... 

km semangat nak buat ibadah korban utk maryam sejak thn lepas... dia berani tgk lembu2 kena sembelih..siap nak tggu sampai semua lembu siap sembelih.. aduh.. klu ada 6 ekor kena la tgk enam2 ekor tu... lepas tu terus pasang niat nak buat korban utk maryam... insha-Allah thn depan "abah" maryam plak nak buat korban utk anak2 dia, naik seronok dia bila dah buat sekali... km semua adik beradik dah buat time sekolah dl... abah dah buatkan ... kalau buat lg kali ni utk sunat je la... 

maryam siap bisik kt lembu dia "syg lembu"  wakakakaka... tp lepas tu kesian kt lembu kena ikat... al-hamdulillah lembu maryam + mak tok besar dan gemok... rezeki derangkan....

 dah siap sembelih ...budak  bertuah ni nak tgk org melapah + bahagi bahagian2 yg buat korban ... tgklah dia sowang je pompuan..yg lain2 main dlm rumah ustaz.. dia sibuk tgk org potong daging...

saya baru tahu daging korban ni  kena bahagi 3 . daging2 yg dah siap dilapah akan ditimbang dan di bahagi 3 kepada ... 

1 . utk yg buat ibadah korban ( lepas tu akan di bahagi kpd 7 bahagian pulak)
2. fakir miskin
3. org awam

syukur dpt ilmu pagi tu.... 


ayah + abah maryam tolong buat kerja.... habeh berlemiuh masing2...
malam tu km buat kenduri arwah utk atok maryam.. masak sendiri2 je...puas hati pasal semuanya sedap...syukur... 



bersambung ...


autopublish

4 comments:

♥Azie♥ said...

buat korban untuk maryam yer

☆ lieya latif ☆ said...

wah berani maryam dok dekat2 lembu...cayalah anak dare ko ni sue.....

alhamdulillah, moga korban korang memberi keberkatan....amin

zAnNa@mAMaBaTriCE said...

alhamdulillah..selesai sudah bahagian maryam..

amboi2...balik dgn happynya lepas lucky draw yerk..ada menang baikkk punya ker? hik hik hik

seronok aku tengok maryam ko..kemain berani lagi siap pegang2 lembu bisik2 lagi...kalau batrice jgn harap ler..dia tu..ckp jer berani..buat nyer idak...

betul kan sue..kadang2 benda2 yg nampak remeh mcm tu kalau kita tak buat...kita takkan tahu.....alhamduillah....

iskh....mana gambar penuh baju raya baru tu

˙·٠•●♥ Cik Puan Mimi ♥●•٠·˙ said...

alhamdulillah segala2nya lancar. maryam pun sangat berani.. kami pun belum buat korban untuk anak2.. tp dah buat akikah kambing masa derang kecik2.. tunggu la dah besar sikit.. baru nak buat jugak

Related Posts with Thumbnails