Followers

Friday, October 29, 2010

cobaaaaaaaaaaaaannn


festime buat ayam goreng berempah...al-hamdulillah menjadi...  rempah utk ayam goreng berempah ni saya beli kt pasar tani putrajaya... sapa2 nak kirim buleh saya belikan...rm3 100gram... buleh buat banyak kali tau....

serdak2 tu saya blend serai + halia pastu tapis buang ayer blend tadi then goreng ngan daun kari sampai garing pastu tabur atas ayam tadi.... sedap ! 


maaflah pakai kamera biasa jek..x bape nak buleh zooooooommmmmm


pastu saya masak ayam paprik... bulehlah buat lepas sesak...lol lol lol


ni plak mak tok maryam masak, tauchu timun + ikan bilis....yum yum yum gak!

resipi :
goreng ikan bilis, ketepikan, tumis tauchu ngan bawang merah sampai wangi lepas tu masukkan air, didihkan kuah lepas tu masukkan timun, lada besar, serbuk perasa + gula ttp api...dah sejuk masukkan ikan bilis dah  digoreng mula2 tadi...garam tak payah letak ( tauchu dah masin )


ini semua menu ari sabtu lepas..ala yg ptg tu saya dgn rajinnya masak daging burger...muahaha


autopublish

Thursday, October 28, 2010

melaram ngan pakaian punjabi lah pulak


maryam melaram ngan baju yang jiran mak tok kasi :)

budak yang macam2 kerenah ni...dah ikut perangai ayah dia suka tgk cerita P.Ramlee... adoi la... bleh plak bila ayah dia marah dia p ckp apa tau...


"cobaaannnnnnnnnnnnnnn"

lol lol lol


pastu nyanyi lagu ni siap ngan lengok2 kepala....


"maafkan kami, maafkan kami, maafkan kami..... " 









autopublish

terima kasih acik niza len kali sila beli lagi ye :)

rabu minggu lepas saya & niza ke petronas kt p.9 Putrajaya..kt kaunter dalam tu ada plak jual gula2 lipstik ni... cik puan niza telah belikan seketol utk maryam... makaseh ye acik niza :)



blk rumah tunjuk kt dia, seperti yg dijangka anak bertuah tu bukan main suka kejap2 melaram ngan lipstik dia...haha maklomlah jarang2 dapat pakai lipstik, sket2 maryam tonyoh kt bibir.... lol lol lawak betul tgk dia pandai melawa....


tonyoh jgn tak tonyoh....

  
sambil baca buku pun sempat lagi pakai lipstik...pastu sket2 tgk cermin muka..... hahaha





autopublish

Wednesday, October 27, 2010

lawatan ilmiah @ TUGU NEGARA

lepas ke masjid india ahad 24/10/2010 beli brg2 concert maryam kami ke ...

lawatan bermula pada tengah hari rembang kata orang2 tua kami telah berjaya menjejakkan kaki ke TUGU NEGARA  ni adalah kunjungan kali pertama buat maryam & mama dia...hehe ayah dah pernah p masa jadi askar wataniah dulu, mak tok plak masa p rombongan dulu2... 

seronok rasanya ...rasa cam pelancong asing plak...
 maryam @ pintu masuk TUGU NEGARA 
meriahnya gelang "hindia" dia....


ahli rombongan hehehehe

nak buka mata pun rasa tak boleh celik...panas sggh... adalah dlm 30 min kami bertahan... nak ke kereta ada org jual eskrem... makan eskrem dulu baru balik rumah, sggh restorant jejantas makan nasi tomato + nasi ayam ... sampai rumah tukar baju suma on ekon terus tido sampai kol 5.30 dan terus lepak dlm rumah je sampai mlm...






autopublish


roti telur spesel




sarapan pagi hari isnin untuk saya, en.abu, mak tok & acu ... hehehe geram plak bila dpt email lama dulu...senang je rupanya hehehe rajin tak rajin je pagi2 nak buat bfast cenggini... 


bahan-bahan:
 2 keping roti
1 biji telur
garam, lada hitam
marjerin

cara-cara :
sapukan marjerin pada roti
ambil gelas or cawan kemudian tebukkan tgh2 pada 1 keping roti
kepitkan roti tadi
pecahkan sebiji telur ke dlm lubang yang telah dibuat pada roti
taburkan garam dan serbuk lada hitam
bakar selama 10 min api atas  bawah dlm oven
klu nak guba mvawe rasanya 1-2 min dah ok kot...


nom nom nom 



autopublish



Tuesday, October 26, 2010

Info : Bertemu dengan Pengamal Perubatan Metafizik



salam semua, 

hari ni kita akan tambah sedikit ilmu tentang colour theraphy (KLIK) mudah-mudahan ianya dpt membantu kita dlm setiap urusan seharian takdelah stress memanjangkan... tadi saya dan kawan2 opis berkesempatan bertemu dgn pengamal perubatan metafizik iaitu Dr. Jalaluddin Hamri pastu terus google info tentang perubatan METAFIZIK ni...selalu dok baca dlm sokkabar or tgk dlm tv jek...

semoga apa yang saya kopipes ini akan dpt memberikan kita sedikit panduan mengenai warna dan fungsinya serta pengaruh terhadap tindak tanduk kita... amin




sebenarnya sebelum ni saya mmg kdg2 ikut gak kaler2 baju ni... klu agak hari tu bz je saya pakai warna yg ceria dan al-hamdulillah ianya berkesan! warna mmg sgt2 mempengaruhi kehidupan kita...skrg ni warna rumah pun kita bleh dptkan nasihat...contohnya ruang mkn kita warnakan merah atau oren supaya bangkitkan selera mkn, suasana ceria..bilik warna biru utk nampakan sejuk..tempat rehatkan dan mcm2 lagilah...

antara warna yg dicadangakn ialah warna merah utk hari sabtukan...klu rasa tak boleh nak pakai warna merah contohnya yg kulit "cerah" cam saya ni, kita pakai yg dalam kaler merah ye...bukan org lain nampak pun..betoi x? muahaha... 

saya ada la beli 2-3 buku drpd Dr. Tuah Iskandar sebelum ni... dlm mingguan wanita dia byk tulis tentang warna2 ni dulu2 lah... dah lama tak beli majalah tu... kalau kawan2 perasan tgk baju2 yang dia pakai... kdg2 dia pakai blazer kaler hijau @ pink...mcm2 bergantung kepada xtvt dia... rupa2nya semua itu ada maksud yg tersendiri....

so esok saya akan berbaju BIRU !!! insha Allah



main masak-masak dipetang sabtu yang sangap



petang sabtu adalah sangat bosan...jadi utk mengisi masa lapang tersebut cik puan sue telah masak daging burger dan telah secara kreatifnya menghias piring...muahahaha nampak sgt saya adalah sangat bosan ...nak jalan2 malas nak bersiap lagipun malam tu ada perlawanan bola sepak kelantan vs kedah  so kitaaaaaaaa main masak2, maryam sgt suka tgk mama dia hias2 camni.. berselera dia makan... syukur!





autopublish

Monday, October 25, 2010

lauk orang malas

ikan patin masak stim ... tah bila buat rasanya ahad lepas kot lupa plak nak story hehehe maryam makan bertambah2 pasal ikan patin ni lembut je isi dia.... kalau takot hanyir ke hapa, beli ikan patin sungai ye bukan yg kolam punya tapi reganya mahal sket la pastu basuh ngan air asam jawa...insha-Allah ikan tak rasa pelik2 nih...

resipi :

perapkan ikan ngan garam & serbuk perasa
taburkan hirisan bawang merah, bawang putih & halia 
masukkan air sket..suka hati nak byk ke x byk kuah
stim ikan sampai masak dlm 20 minit gitu
masukkan sos tiram dan perahan lemon tutup api dapur 

kemudian NGAP !!! nom nom nom


autopublish

dah ready untuk...


salam all,
tarraaaaaaaaaaaaaa maryam dah ready utk ke concert tadika dia, warna baju dia adalah rahsia ...concert tu tatau bila... kata cikgu tadika awal bulan 11 ni... 

gambar ni kami ambil pasal nak try pakaikan maryam eksesori2 yang kami beli kat masjid india ahad baru ni...kebetulan tak lama lagi deepavali, so sgtlah murah brg kemas dan gelang yang dijual... rantai + subang maryam RM20 gelang utk kedua belah tgn cuma RM10 ...hehehe selendang RM10 gak... baju plak telah di sponsor oleh jiran kami kt raub... mmg baju tu muat2 ngan maryam.... 

untuk concert nanti maryam kena pakai tudung or anak tudung... semalam tak boleh nak try pasal dia dah sonok pakai camtu.... tak mahu buka baju yeah punyalah kawan ni seronok nak pakai lip lap lip lap semua tu....hahaha 


so lets BOLLYWOOD !!!






autopublish

Friday, October 22, 2010

ketiga-tiga iklan keluar


blog saya meriah dengan iklan sekarang ni pasal dapat BE dari nuff ni, lama dah tak dpt BE sejak saya cash out ari tu la.... muahaha cepat je naik hari2 duit dlm akaun ala naik 30 sen pun saya dah sonok tau..... tak la banyak pasal sehari bilangan pelawat cuma 50 unik je kdg2 ada la 70 unik  lg pun saya jarang melawat blog2 orang lain kecuali kawan2 rapat...itu pun time nak rehat or time dah stress ngan keja sehari tah bapa kali haku stress hahahaha or sebelum pulang... so apa yang ada ni syukur je la... camnelah org yang dpt ribu-riban tiap2 bulan tu eh... syoknya




autopublish

positif ke negatif



salam jumaat,

2-3 minggu ni saya akan bz gile2... lagi plak sejak tinggal berdua dlm bilik ni...hurmm MELLIE meh la msk PLF semula, kerja tak pernah abeh, dateline sentiasa ada ... kadang2 nak kencing pun boleh tahan2 pasal nak siapkan keja, sayang plak rasanya nak tgglkan keyboard ni..hek hek hek...kadang-kadang ye.. tak elok diamalkan selalu kang haku dpt penyakit lain...tp walau sibuk macam mana pun insha Allah saya cuba hapdet gak walaupun sekali sehari or buat n3 merapu pasal sayangkan 4 BE drpd nuffnang tu.... saya cuba gagahkan diri on lap top malam2 utk buat draft n3.... tu yang blog sentiasa hapdet... duhet tu.... hahahaha

dan paling tak boleh blah, sendiri cari penyakit namanya neh....mungkin tak lama lagi saya akan bertambah superduperbizi, tak tahulah camne nanti...harap2 saya boleh bertahan sehingga selesai apa yang saya bakal mulakan ... bila dah kompom saya akan ceritakan apa ke benda yang akan membuatkan hidup saya akan menjadi superduperbizi tu.... maybe lagi 2 minggu baru tahu...semoga Allah permudahkan segala urusan saya... amin  terima kasih kepada yang mendoakan saya semalam ye... al-hamdulillah saya boleh berinteraksi dgn bagus... cuma tggl nasib je la kot...

perasaan saya ketika ini sgt bercelaru....semuanya bersatu ... bersediakah saya adalah topik paling hangat dlm kepala otak ni... kadang2 sesak nafas bila fikirkan masa depan ni... tp orang lain buleh buat... maka saya kena yakin saya pun buleh buat punya... huwaaaaaaaaa 

apa pun saya ingin mengucapkan syabas kepada diri sendiri kerana berani mencuba... yakin boleh... saya boleh lakukan...saya ada ramai orang yang sedia memberikan semangat serta bantuan dikala saya memerlukan semua itu :)  amin

last sekali, terima kasih bii kerana sanggup cuti utk temankan kite semalam! kalau tak, entah apa la saya merepek semalam... hahahaha bukan apa dengan kehadiran en. abu maka beliau amat membantu saya dlm usaha menenangkan diri dan rileks pasal ada org jadi drebar....hek hek hek dan juga kepada kawan2 opis...tenkiu semua! luv uolls lah!




Thursday, October 21, 2010

doa saya ye






salam semua....
saya EL today ada hal sket....saya harapkan kawan2 semua doakan kejayaan saya ye... sgt2 nerves... hope saya boleh beri jawapan yg meyakinkan....hihihi...amin!

Wednesday, October 20, 2010

luahan hati

hilang rasa marah tinggal rasa kecewa yang amat sangat...terasa penat lelah selama beberapa minggu ni tak berbaloi kerana akhirnya sakit hati yang dapat...ni tah kali yang ke berapa...saya pun malas nak ingat...rasa kecewa sangat-sangat dengan beliau... susah sgt ke nak faham... kalau dah semuanya saya  kena buat apa plak fungsi yang lain-lain tu...buat penyedap tajuk?

penatnya saya... penat sangat-sangat... 

jap lagi meeting hurmm....

tarikh yang cantik 20.10.2010 pada hari ini dan cerita ahad kami...



 salam semua :)

jom tgk apa xtvt ahad maryam&co
sabtu dah penat mandi-manda, ahad lepak je la kt rumah.... petang2 sket dlm kol 6 camtu turun bawah kasi budak ni cergas sket, asyik terperuk dlm rumah je...lepas makan, baring tgk tv...pastu makan lagi...ulang sampai 6 kali xtvt ini yeah hek hek hek....lama dah dia tak kayuh beskal pink dia... so berbasikal lah budak ni seround pastu lepak kt taman permainan sampai kol 7 mlm... sambil2 makan eskrem oren fav kami suma...beli satu makan 3 org...







 
tak lama lg cam nak kena beli beskal baru je...maryam makin tggi plak rasanya

beskal ni kami beli masa besday maryam yg ke-3 thn... elok lg rupanya pasal main dlm rumah je....

 muka kusyuk ngayuh beskal dia.... hehehe  kuar gak la peluh kami semua.... oklah nak p jog tah bila masa nya... ujung mggu je pun maryam bpeluang kayuh2 beskal...klu tak merempit dlm rumah je la dia...nak buat camne rumah jenis tak bertanah camnilah.... 








autopublish




Tuesday, October 19, 2010

mandi-manda di ulu yam

kami ke ulu yam pada sabtu 16/10/2010

 dah lama gak kami plan nak p mandi-manda ....mula-mula ingat nak ke PD...tp kenangkan panas bukan main lagi sejak akhir2 ni kang tak pasal-pasal ai rentung klu bjemur di tepi pantai kan... muahahaha en abu n maryam takpe paling tidak pun cam udang terbakar jek....ai ni? mau jadi apa agaknya kan? terus cam rasa malas je bila pk PD... tetiba bgn tido sabtu tu...en abu ckp jom p mandi sungai...saya dah pk blk raub....yiehaa mandi kt lata jarum or pulau chekas...sekali dia ckp jom p ulu yam.... tanya dia kol bape nak p suma.... dia kt kol 11.30 gerak.... 

udah semua org kena cergas... en abu p kedai beli brg2 suma... menu hari itu ialah ayam percik, daging masak kicap, sambal ikan masin dan ikan keli bakar cicah air asam... km bw air sirap + manggo


tgh2 masak camtu tetiba teringat ina pengasuh maryam yg dl...en abu kol hasben dia...suma pun ok....yelah cuasa panas betul skrg ni.... set2 suma...maka berkonvoi lah km 2 biji keta.... hehehe 

ina masak spageti yg sgt shedap... rasa nak makan lagik...huhuhu dan juga telah membawa bertin2 air tin dan jajan2.... mulut dok kunyah x berenti hahahaha....

sampai je sana terus pasang khemah yg hasben ina yg bawa... km bawa khemah ikea maryam jek..wakakakakaka.... hidupkan arang..bakar ikan... pastu suap budak2 makan  pastu mak budak2 makan....pastu berendam..budak2 sampai2 je dah berendam dulu...budak2 ni sampai kecut2 kaki tgn tp x mo naik gak...mujur masing2 x selsema ke hapa...syukur


mak tok siap buatkan sorang satu pancing ..konon2 lah..padahal ranting ngan daun je...suka la sowang2...


 masa ibu2 berendam.... lama gak km dok dlm air sambil sembang ada la dlm 1 jam ++ x puas rasanya....cuaca mmg panas...mula2 sejuk gak lepas tu...hahaha x mo naik dah rasanya

tapi km naik gak pasal ada org tua dok tgk km ....padahal kaw punya luas dia dok tgk km berendam, bila km tgk dia buat2 termenung, harap2 dia takde la niat jahatkan...udah baya2 ayah kita pun... pastu blkg plak ada mamat dok berdiri sambil amik gambar sana-sini..x selesa plak rasanya ...

 budak2 yg kononnya dah penat, lepak dlm khemah....sekali time kemas barang....masing2 masuk dlm air semula...mandi lagik...nasib baik mak2 bawa baju lebih tau.... 

maryam mmg besfren ngan abg itti dia... hehehe suka dgr derang gelak2...  maryam pun selera makan bila berkelah kt tepi sungai camni.... 2 kali dia makan nasi... al-hamdulillah syukur bila tgk dia berselera ... ada kawan, penat main...so makan je la dia....

tgh tggu ayah masing2 ambik keta... derang ni suma selang setahun... abg itti 5 thn, maryam 4thn, aiman 3 thn
 km bertolak pulang jam 5.30 ptg sampai umah dlm kol 6 ++maryam baru 5 min naik keta dah zzzzzzzzzz pengsan kepenatan sampai kol 8 ++ br dia bangun ingat terus tido sampai pagi... bgn gak rupanya... kasi dia mandi, pastu makan nasi lagi....

seronok sgt rasanya.... len kali bleh la pegi lagi...tp rasanya kena terkejut tergempar camni baru jadi kot.... 


autopublish


membeli tudung-tudung-tudung-tudung

salam all,
hehehe kebetulan ..smlm zana buat n3 pasal tudung...saya plak telah jadualkan n3 ni hari ni so.... 

mari tgk belian secara online yang telah saya buat pada mggu lepas.... hek hek hek saya beli di SINI ... tuan blog ini ialah Nurul.... hehehe kawan kita2 gak.... harga tudung2 ni sangat2 berpatutan sebenarnya sy rasa lg murah klu kita beli di luar dan yang paling penting tudung-tudung-tudung-tudung ini amatlah selesa :) erkkk nurul sila jgn naikkan harga lepas ni ye pasal akak dah booked lg 2 helai tudung....muahahaha


tudung-tudung-tudung-tudung  yg telah berjaya saya rembat...semuanya tantek2

saya dah rasmi tudung yg ini.... hehe elok terletak kan? sejuk sgt kain tudung ni.... 
 ok, sekian n3 tunjuk2 saya pada kali ini.... kalau korang nak tgk tudung2 baru sila lah ke SINI ( kelik aje)


autopublish

Monday, October 18, 2010

"Translating Strategy into Action" - ini adalah utk yg berkenaan sahaja!

STICKY MODE




Perdana Leadership Foundation will organise its third library workshop for this year, entitled, "Balanced Scorecard for Libraries and Information Centres". The theme of the workshop is "Translating Strategy into Action" and will be held on 23 - 25 November 2010 at the Foundation.


Date 23 TH – 25 TH NOVEMBER 2010
Facilitator DR. NIK ABDULLAH BIN HJ AWANG
Venue PERDANA LEADERSHIP FOUNDATION (PLF)
No. 1, Jln. P8H, Precinct 8, 62250 Putrajaya
Fee RM900.00 / Person




pesanan drpd urusetia : sapa2 yg rasa dia buleh sertai bengkel ini silalah mendaftar skrg... ataupun kenal sapa2 yg berkenaan tolong war-war kan mengenai bengkel ini :) terima kasih

borak anak beranak di malam hari

borak anak beranak pada hari rabu malam (malam khamis)


mama & ayah : adik tadi ujian boleh buat tak?
maryam : boleh, cikgu suh tulis2 pastu kaler2...

mama : oooo adik ada tgk kawan tak? sama tak buat macam dia?

maryam : ini ujianlah mana boleh tgk kawan!

mama :  ooo ye ke... ujian tu apa?

maryam : diam pastu buat dek..hahaha malas nak layan mama la tu


huhuhu maryam dah tau dia peksa dan tak boleh tiru... terharu plak rasanya...bagus nak jujurlah sokmo okeh... 




autopublish

Friday, October 15, 2010

seronoknya bila mak ada di rumah






al-hamdulillah, hari2 saya dapat bawa bekal utk bfast + lunch sejak mak tok dok ngan kami sekeluarga... mmg seronok sggh rasa nya bila saya tak perlu lg keluar beli makanan dan pening kepala dok pk nak makan apa... apa saja mak masak mesti shedappppp tenkiu mak! 

mak pun senang hati nak masakkan utk anak dia ni...yelah dia bosan dok sowang2 kat umah....maryam pagi2 lagi km dah anta ke nurseri pastu dia akan ke tadika kemudian blk semula ke nurseri... mak just lepak je la kt rumah...harap2 mak tak sakit2 badan pasal tak buat apa2 kerja berat sebab dia dah biasa sibuk ngan gerai ikan, sejak raya ni mak tok dah bersara terus, tiap2 bulan anak2 boleh kasi duet kt dia je... sian dia sejuk2 ngan ais bagai... ingat nanti nak belikan mak mesin jahit supaya dia ada xtvt.... lg pun mak mmg minat menjahit... baru2 ni dia buatkan gaun utk maryam...nanti saya ambil gambar kenang-kenangan ....

saya harap bila saya tua nanti saya pun boleh buat macamana mak saya buat untuk saya...saya harap saya boleh buatkan bekal utk anak2 saya walaupun masing2 dah besar panjang dan beranak pinak... saya harap saya sihat dan cukup kuat utk menjadi seperti mak saya... amin






autopublish

Thursday, October 14, 2010

tiga sepuloh hengget






salam all,
dah lama berkenan ngan kepit rambut bunga2 ni kebetulan ahad baru ni kami ke SUMMIT USJ ada ternampak gerai yang jual kepit rambut tu... RM10 dapat 3 ..bleh campur kecik besar, saya amik 2 yg besar 1 kepit kecik...puas hati pasal cantik... cam biasa tiga2 kepit tu kepunyaan anak dara sayalah.... tiap2 hari suh kepit rambut dia...bila puji kata dia cam awek bukan main senyum lebar... lol lol lol pastu malu2...keh keh keh

macam2 kerenah ada anak ni kan...syukur al-hamdulillah





autopublish


**tensi2 dari pagi td sy try tempah tiket kt AA ni tak lepas2...tiket murah dah dapat bila nak tempah je terus bzzz fedup betoi...sambil2 try tu buat draft n3 huhuhu

Wednesday, October 13, 2010

boleh pun suap sendiri



budak bertuah ni suka makan nasi tapi masalahnya tak mo suap sendiri... tiap kali nak suh dia makan kita nak kena suapkan dia....stress okeh, kecik2 dulu time kita nak suapkan sibuk nak makan sendiri...time dah besar boleh suap sendiri tak mo pulak... jenuh kadang2 ugut dia... sampai cikgu kt taska pun terlibat dalam bab pesan-memesan kt budak bertuah ni agar beliau suap sendiri makanan...

haishhhhh anak sorang bleh la ikut.. kalau ikut hati ni malas, nak gak dia makan sendiri tp kenangkan dia sowang tak ada kawan nak lumba2 makan sian plak... suapkan gak la.... kdg2 mama, kdg2 ayah, kdg2 mak tok dan acu....muahahaha nasib baik ramai ada kt rumah bleh la gilir2 klu agak2 malash ...

mula2 liat gak dia nak suap sendiri tp pasal mama + ayah dah rasuah baik punya klu dia makan sendiri maka budak bertuah ni berjaya menghabiskan sepinggan nasi....syabas nak! 

tu dia km belikan dia water colour ...hehehe tu yg dia smgt makan nasi pasal nak melukis...hehehe apa plak modal lepas ni klu nak suh dia makan sendiri ... 2-3 hari ni selagi tak abeh water colour tu insha-Allah berkesan taktik km...






autopublish

Annur start peksa today

1




selamat maju jaya buat anakku ANNUR IMAN SYAHIRAH 
hari ni budak bertuah ni mula menduduki ujian akhir tahun...hehehe 

English ( 13/10/2010)


Related Posts with Thumbnails