Followers

Monday, July 19, 2010

hasil tak kuar p beli lunch tadi ----->lemang pra-puasa



salam all,

hahaha nak cerita, mak saya bz benar nak ajak km anak beranak buat lemang sempena nak sambut posa katanya.....asyik ulang kata lemang, lemang dah macam apa je kekdahnya....so pakat la kami anak beranak bakar lemang ari sabtu tu..... atas tu abang saya :) dia si pencari buluh ...eleh pergi ngan mak saya ...dia nak pergi sowang? hahaha belum tentu wokk..... penakut ni....tu yg anak yg besar pun ikut dia..penakut ya Rabbi

oleh kerana en abu bercadang nak bakar lemang raya nanti, maka saya telah diperintah utk blajar buat lemang ni...tahun ni insya-Allah km akan beraya di a.star, ada sapa2 berani nak beraya umah kt sana? boleh makan lemang cik puan suhana :P hahahaha insya-Allah saya berani nak buat....hehehe

basuh beras pulut - cik puan besar sepiah
selur daun pisang dlm buluh- cik puan besar sepiah + cik puan suhana ( saya dah lulus hokeh- vangga nih )
perah santan - cik puan besar sepiah + k.nani ( kakak ipar )
masukkan beras dlm buluh - cik puan suhana
masukkan santan - cik puan suhana
jaga api lemang - cik puan suhana ( sampai melecur jari2 haku tau )

see nama sapa paling byk? hahaha ok saya dah yakin ni...eee tak sabar nak bakar lemang raya nih...

tarraa hasilnya....setapp.... 11 batang lemang pulut = 4 kg pulut, santan kepala kelapa drpd 6 biji kelapa... chewaahhhhhh


tp sygnya tak de bukti saya tgh bpanas2 bakar lemang suma tau...pasalnya en abu x de masa tu, abg saya pun elek..suma elek, kakak ipar tgh buat rendang..hebat oh dia, dua2 dapo dia guna, satu rendang daging satu lg rendang ayam...sedap plak tu....hehehehe...pastu klu suh cik puan besar yg ambil gambar mau dia bebel plak nanti...nak tahu apa katanya"asyik amik gambar je..tp cucinya tidak"...hambek ko sebijik! hahahaha




5 comments:

les copaque restaurant sek 7 said...

fuyo, hebatnya budak SMT nie.. ada bisnis sendiri la, bak org kata, bisnis keluarga lah... ini adalah satu usaha yang paleng bagus demi menjana pendapatan keluarga demi hari raya aidil fitri yang mulia..

ramadhan tiba lagi dengan deruan angen dan deruan ombak di pantai lido. teringat kembali semasa awal ramadhan yang lalu di mana sembahyang teraweh dilakukan di tempat itu dengan penoh semnagat 46.

Raptor 7 said...

wah wah wah
makcik suhana bakaq lemang tu, cayalah. tapi aku tak pecaya dia bakaq lemang tu pasai takdak gambaq. kalo dia bohong skalipon tentu org pecaya kan pasai takda bukti.. hahahaha

aku pon suka sangat makan lemang. kalo time raya, memang lemang la aku tibai dulu kat umah org...

kat kampung aku ada sorang pakcik namanya leman. tp pak leman ni takde pulak bakaq lemang masa raya. pelik betui aku. bukan ke leman ngan lemang tu dekat2 je bunyinya.. pelik pelik

zAnNa@mAMaBaTriCE said...

bravo bravo bravo
cik puan suhana..
walaupun takde gambar sebagai bahan bukti....aku tetap percaya ko yg bakar lemang tu sue.....aku bab2 masak cam gini, mmg aku surrender...sure lemang tu jadi rentung punya.....

Anje a.k.a Mama_Balqis said...

wah sue sakan la makan lemang tiap2 kali raya ek...kiter beli je kalo wat sendiri mesti sedap kan..

Anonymous said...

It is also possible Abercrombie and Fitch today to create your Abercrombie own custom polo shirts Abercrombie Sale wherein you can have your Cheap Abercrombie own logo embroidered Abercrombie outlet on the front of the shirt. abercrombie Jeans These custom polos are ideal for companies that are hosting an event of some kind. Abercrombie Pants They are also great to give away as promotional Abercrombie Tees items to company personnel for work well done. Clubs of all types take advantage of
Abercrombie Shorts custom polo shirts as do sports teams who wish to have all members Abercrombie Sweaters dressed the same when traveling together. Customized shirts are also great to use as staff clothing or uniforms for pubs, restaurants, hotels and a wide variety of other types of businesses.One of the most popular companies in business today that offers the custom polo shirts is LEADapparel. This online retailer offers custom embroidery services on orders of twelve or more shirts. The embroidery done is perfect and of the highest quality. Orders are processed quickly and shipped out within just a few days.

Related Posts with Thumbnails