Followers

Thursday, May 27, 2010

tambahan sket kat n3 ini : 3 kilometer

salam all,

Saya agak sibuk so mmg tak sempat nak buat autopublish n3...tiap2 malam ada je halnya... dan tiap2 hari time rehat tghari saya keluar, hari ni je saya tak keluar pasal sat lagi dpt makan free...ada jamuan kt opis... byk gak cerita nak dicerita tapi tak apalah..kemudian aje lah ...lg pun kamera x bawa, kasi kt cikgu tadika dia...hari ni tadika maryam adakan sambutan hari guru...

oh ya smlm setelah beberapa tahun ( x sure ) saya p joging ngan kawan2 opis...hehe dari opis ke jalan besar adalah 4 km ( pergi balik )... al-hamdulillah saya dpt joging 1.5 km sehala...( pergi balik = 3 km ) hehehe satu kejayaan..tp ada member ni lagi hebat... 4 km tu..blari plak tu.... tak apa dia kenderaan ringan...saya kenderaan berat...hehehehe...sy byk bjalan drpd lari...lari pun lari2 anak je... lari2 mak kang mau bergegar terowong nak masuk opis kami tu... lol lol lol
oke ini adalah x kelakar...

al-hamdulillah semuanya ok..cuma pasal lama tak bersenam pergelangan kaki saya ada rasa sengal2 sket, nasib x sakit2 badan kalau x kena pk byk kali nih..wakakaka... rasanya saya boleh join xtvt lari2 ni seminggu sekali je kot... pasalnya sian plak maryam... smlm pun saya sampai umah kol 7.45... pastu ngan OT lg yg kena bayar kt nurseri... kalau seminggu sekali ok dah kot.... insya-Allah mggu dpn nak try 4 km plak... semangat2!!!


insya- Allah pagi2 esok sebelum subuh kami sekeluarga akan balik kedah :) doakan semoga perjalanan pergi dan balik kami selamat :) tapi saya agak risau, tadi taska sms bgtau annur a.k.a maryam demam + selsema.... mujur mak tok ada kat rumah dan sudi ambil maryam untuk tolong jaga ....minta2 ptg ni dia dah ok... dah la nak bjalan jauh...


hehehe klakarlah

beberapa malam yang lepas,

time nak solat magrib, anak bertuah pun ikut masuk bilik lepak atas katil sambil main masak2... dah pesan kt dia suh dok diam2 jgn usik apa2... tp risau gak kang tetiba dia main minyak wangi lagi cam dulu..siap terspray mata... iskhh...


mama : bii, kite nak solat ni, nanti tengok2 kan anak ( ckp perlahan je pun )

ayah : ok...

************************************************************************
mama pun solat, pastu dgr pintu di buka dan tetiba ada suara halus bersuara...

maryam : ayah, jangan masuk! mama kan kata TENGOK ANAK jer...

ayah : hahahaha

mama tgh solat, tapi rasa nak tergelak....tak sangka plak dia boleh dgr apa mama ckp...dah faham rupanya apa mama cakap...



autopublish

Wednesday, May 26, 2010

HOW TO BE A VAMPIRE .......us @ MPH

cerita hari ahad plak dah..... maryam dari hari khamis mcm x bape sihat...sikit2 nak sentap tah ikut perangai sapa.... :P kepala dia panas je..badan ok plak... so kami x bercadang nak kemana2... last2 dah kol 5 ptg ayah maryam ajak p summit ... apa lagi... challo betti... ajak mak tok siap suma terus p sana.... tujuan utama yg telah di set ialah ke MPH... biasalah beli buku untuk si kenit nih.....


budak bertuah ni buat MPH tu mcm rak buku kt umah sendiri... mulut asyik pot pet pot pet... mama + mak tok lepak atas lantai.... dia kejap2 amik buku ini kejap2 buku itu... hasil rembatan maryam pd petang itu ialah 3 buah buku, sebuah utk besday gift kwn nursery dia...


cuba baca tajuk buku itu....betul2 kt rak dpn mata saya... hehehe takotttttttttt tapi tetiba rasa nak beli nak tau apa ke bendanya buku ni...

HOW TO BE A VAMPIRE


autopublish

Tuesday, May 25, 2010

pilihan terletak di tangan sendiri

rm1 = 3 minit
rm5 = 15 minit
rm10 = 30 minit



pilih yg mana suka... @ gaint kota d'sara

kebetulan time km lalu kt kerusi ni x de org dan agak terlindung drpd pandangan org lalu lalang......apa lg... ada dua kerusi...kami bertiga dok bergilir-gilir naik...wakakakaka...puas hati

gerabak merah jambu


cerita hari sabtu :)


setelah sekian lama maryam ajak naik keretapi a.k.a komuter akhirnya sabtu baru ni baru dpt bawa dia...naik dr sg. buloh - bank negara je...4 stesen jek... ambil mak tok... insya-Allah wiken ni km nak blk kedah.... mak tok follow gak tp dia sampai sp jek... hehehe jumpa adik badek dia arrr...smgt hokeh..


sonok plak tgk ada gerabak untuk pompuan....terasa sgt2 dihargai... kalau saya dapat naik lg syok tp x kan nak tggl en abu naik gerabak dia sowang2kan.... so saya naik gerabak yg bebas itu... kelakar plak tgk semua lelaki....hahaha... saya dan maryam je pompuan... lepas tu ada la sepasang dua kapel naik gak gerabak kami.... tp yg pentingkan...bila tgk kiri kanan lelaki jek... insya-Allah selamat la pompuan2 yg naik gerabak pompuan itu... klu kena berdiri ke hapa....

sebenarnya saya pernah kena dlm komuter tau... iskhhh geli betoi....pg2 kan ramai so mmg berhimpit, dihimpit dan terhimpit...huhuhu ada sowang mamat bangla gile rapat p sandar blkg saya...mmg terasa badan dia... saya plak mmg tkejut..langsung x menjerit ke hapa...tp mulut dok bunyik iskh hishhh.... ( hahaha) nasib baik mamat dpn saya ( melayu ) perasan saya mcm x selesa... dia p tenung mamat bangla blkg saya..pastu baru terasa belakang saya ada sejuk sket means ada angin la..kiranya badan dia x sentuh badan saya la.... lega di situ, walaupun kejadian itu berlaku x sampai 1 minit... sejak itu saya mmg agak keberatan kalau nak naik komuter pada waktu2 puncak.... biar kaki lenguh kena drive p key ell daripada kena camtu lagik....

ohh terima kasih kepada menteri yg syorkan buat gerabak khas utk pompuan... mmg sgt2 perlu....


lepas amik mak tok km ke kayu nasi kandar @ kota dsara... mak tok teringin nak makan roti tisu... ambik ko.... gile panjang.... nak baring kan kena guna 3 pinggan .... puas hati makan.. makan kt mamak lain roti tisu dia kenik2 jek... hehe maryam siap x mo makan...tkejut tgk kot...wakkakaka...biasa makan yg kecik ituler jadinya...


autopublish

Monday, May 24, 2010

CELCOM Blue Bear @ Subang Prade

sebagai pembuka selera tirai cam biasa tayang wajah si pencinta pink ni lagik ...

tak tahu camne ayah maryam buat hapa tah ngan hp dia..tetiba ajak p amik CELCOM Blue Bear kt subang prade... ada la cam kena subcribe ke apa tah ...hehehe ...mama + maryam follow jek..hehehe bleh jalan2 sambil cuci mata nak sopink gaji belum masok...kejadian ini berlaku pada jumaat malam sabtu ... esoknya cuti so anytime bebeh..nak blk2 kol 12 tgh malam pun ai x kesah... hehehehe


ini dia bear itu danbudak ini cam gak biasa apa2 yg ayah/mama dpt adalah akan menjadi hak milik budak bertuah ini.... eksen ooo



oleh kerana x tau nak makan apa dan di mana nak mkn...dan seperti biasa, belasah ikut sedap tekak dan poket juga ... hehehe kami makan di PH... nak menerai pizza baru itu.... bukan main maryam suka minum sup + makan roti bwg putih sepotong ... lega tgk dia selera makan...


pizza ini sgt sedapppppppp....huhuhu kalau tau begini sedap lama dah haku p baham....
sesuai di tekak ku dgn lemonnya...yummeh


maryam berjaya mkn 1 potong * lap airmata... yeyeyeye...suka2 len kali kita p lg eh.... mama pun suka gakkkkk sedapppppppppppppppppp.....


wiken ni makan lg nak x wahai en.somi? sedap arrrr
....makan ramai2 kt a.s pun ok gak...

autopublish

KeBAHAGIAan dalam PerPISAHan


I lap you SHAHIR :) AF8


Tak perlu ucapkan sepatah kata
Kerna lantang terbaca dari muka
Kau dan daku sudah tiada
Keserasian di jiwa
Mungkin magisnya sudah hilang

Tak perlulah kita mencuba lagi
Betulkan kesilapan perhubungan ini
Bila setiap perbincangan
Menjadi perbalahan
Manakah agaknya cinta pasti

Chorus:

Embun pun takkan mampu menyubur sekuntum
Bunga yang layu pada musim luruh
Yang dulunya mekar di sinar suria
Bila sudah kering pasti akan gugur

Seperti cinta kita yang jelas ternyata
Semakin lama oh semakin rekah
Menimbulkan tanya, apa mungkin kita
Temu kebahagiaan dalam perpisahan..

Usah titis air mata kau tangiskan
Ku dah cukup menampung selautan
Begitu lama ku pendam
Tapi hanya berdiam
Kerna cuba menafi realiti

(ulang chorus)

Kebahagiaan.. dalam perpisahan..



saya jatuh cinta dgn lagu ini..iye saya mmg seorang yg jiwang.... maapkan saya * sambil lap airmata ( feeling abeh )

Saturday, May 22, 2010

award + tag daripada ANJE


award dan tag daripada ANJE huhuhuhu panjang tag nih
Soalan-soalan kepada penerima anugerah

soalan 1 : 3 names in your message inbox,hp ke social profile ?Mail : Ashanida, & Nuffnang HP : sms dari EN ABU

soalan 2 : Your main Ringtone. wonder pet

soalan 3 : What u did at 12 last night?beradu

soalan 4 : Who was the last person you went out with? where?
En Abu + Maryam pi Klang

soalan 5 : The colour of the T-shirt you're wearing now. hitam


soalan 6 : The last thing u did.
baru lepas memasak

soalan 7 : 3 of your everyday favorite items.
bantal, tilam , selimut

soalan 8 : The color of your bedroom.
krim

soalan 9 : How much money in your wallet now?
rm55

soalan 10 : How's life?
semuanya berjalan lancar

soalan 11 : your favorite song.. tanya sama pokok ( maryam suka lagu nih)


soalan 12 : What will you do next weekend?
balik kedahhhhh cuti wesakkan masa tu ...

soalan 13 : When was the last time you saw your mum.
dua minggu lepas...

soalan 14 : where is she now?
pahang

soalan 15 : when was the last time you talked to your parent? baru tadi lepas gayut hehehe


soalan 16 : Who is the last person that talked with you last night?
mak saya

soalan 17 : where did you have dinner last night?
subang prade

soalan 18 : The last surprise you got.
hurmmm hurmmmm hurmmmm rahsia :P

soalan 19 : Last thing you borrowed from your friend.
tak de

soalan 20 : Who is your bf/gf or husband/wife?
En.Abu yg terchenta

soalan 21 : what do you feel now?
syok pasal hari ni cuti

soalan 22 : wanna share with who?
eh bukan korang semua pun cuti ke? hahahaha

soalan 23 : who knows your secret?
En. Abu...

soalan 24 : they keep your secret?
beliau adalah manusia yg paling saya percaya selain drpd mak saya

soalan 25 : Are you angry with someone?
no komen

soalan 26 : what do you order at McD?
SPICY CHICKEN MC DELUXE + air rebina

soalan 27 : The last time you felt so sad..
hurmmm no komen gak ....hek hek hek hurmmm bila setiap kali teringat "abah" ...

soalan 28 : mahu tag?
mestilah sebabnya tag ni sungguh panjang jenuh nak memikir...

Mellissa ( hehehe...asyik ko je kenakan padan muka)
Azie ( hehehe sila buat eh )
Tie ( belog beliau semakin berhabok )
Fatin ( lama x jumpa...drpd fp ke belog ...akhirnya jumpa juga beliau )
Kak Jue ( ahkak sila hapdet belog )

Friday, May 21, 2010

Creative Blogger Award daripda azMEL



hehehe rasa cam artis plak bila dpt award ni pasalnya kan ke cam rupa filem award nih siap bergerak2 lagi..sapo la cipta award ni kagum owhh....

saya dpt award ni drpd azMEL , terima kasih eh... lepas ini sila bagi lagi :P



saya plak nak kasi award ni pada;

niza hashim ( dgn harapan supaya kwn ku ini rajin2 menghapdet belog beliau )

ieda kechick ( supaya beliau lebih ligat lg menghapdet )

kak ain ( pasal beliau suka menulis benda yg menyebabkan saya kena berfikir, huhuhu )

amien ( beliau selalu menghiburkan saya dgn topik2 yang kadang2 x masuk akal)

... hehehehehehe

sila lah buat lagi yeah...

ini adalah salah satu hobi budak bertuah nih... daripada kecik mmg suka benar buka segala yg boleh dibuka lepas tu pasang semula... hampir semua benda yg boleh ditanggal akan ditanggalkan oleh cik maryam nih... mmg budak2 camni ke ?


xtvt ini dilakukan sambil makan roti planta + tgk sin chan kt lappy cumir...

***maryam main tukar2 baju lagi...2 kali jek ...iskhh siap pandai kunci pintu bilik drpd dalam lagi...






autopublish

sambil layan website AA

Thursday, May 20, 2010

terima kasih sambil tuan rumah lap air mata

salam all,

al-hamdulillah setiap hari ada je saya dpt kawan-kawan baru... :) setiap hari ada je yg jadi follower :) terima kasih banyak2... terasa diriku begitu berharga rasa dihargai ...hek hek hek yelah saya bukan pandai menulis, cerita pun bkisar mengenai keluarga kecik saya :) ... tp al-hamdulillah kawan2 tetap melawat "saya" setiap hari... ramai kawan2 setia ni drpd fp... sayang korang semua ...dan kawan2 baru juga :)

buat kwn2 drpd jaman fp ku - aku tahu korang semua kawan2 yg hebat... aku kata hebat bukan sebab apa...aku tahu korang ikhlas ...pasal apa? sebabnya walaupun aku jarang2 ada masa nak komen n3 korang ...korang tetap komen n3-n3 aku... sowi ye...klu aku betoi2 free korang akan perasan aku komen tiap2 n3 korang sederetttttttttt hehehe....

sebenarnya klu sayalah kan... saya x kisah sgt komen atau tidak pasalnya, setiap org ada masalah tertentu... kekangan masa salah satu faktornya....itu contoh tbaik drpd saya lah..rehat 1 jam...kompom x sempat nak komen setiap blog kwn2... masa itulah nak bsosial, nak makan, nak ngadap belog.... malam plak mmg x sempat...kdg2 saya online hanya untuk buat n3 esoknya.... itu sahaja.... maklumlah "berok" saya x bape nak power.... [harap2 en abu baca n3 ini dan sudi mengWIFIkan rumah kami]

tapi tentulah kita akan rasa lebih hepi kalau ada org komen n3 kita kan? sapo x setuju ? babab kang!!! terima kasih lg sekali buat kawan2 lama dan kawan2 baru :) ...
T_T *** lap air mata


BELOG ini hak peribadikan?

tudung baru telah dirampas

sejak akhir-akhir ini ...inilah xtvt budak bertuah ni...melaram je kerjanya... malam tadi je 3 pasang baju dia main tukar2...

almari pakaian dia? x yah ceritalah malu je kalau org jengok... rasa baik letak baju2 dia suma dlm kotak je...

ini adalah tudung baru mama maryam ye... kalau x bg maryam rasmi nanti ada plak yg mulut tu x henti2 ckp... tudung mama buruk, tak cantik pun..pastu ada plak tgn halus tu tarik2 tudung tu... cuba bg dia pakai, terus je melaram huhuhu


hehe lawak tgk gambar2 ni... ini semua hasil kerja ayah dia lah ni... ada je benda dua beranak ni buat...

kesimpulanya ialah..sabo jelah haku ngan anak sendiri nih!!! rasanya beso nanti ada harapan kejap2 tudung mama hilang, kejap2 kerongsang mama ilang...wakakakaka.....




autopublish

Tuesday, May 18, 2010

dah ada rupa :)

hehehe saya tak ada cerita lain.. anak pun baru seorang, seulas inilah bak kata orng, so balik-balik pi mai pi mai mmg cerita pasal anak busyuk ni juga.... yg no 2 belum sampai lg rezeki :) ...Allah itu Maha Mengetahui, siapa kita untuk mempersoalkan lambat atau cepat...betoi tak?

mggu ni sampai mggu depan kan maryam ada exam, so malam2 kami ajak dia buat latihan...sket2 je... kalau dia tak mo, tak payah buat...senang cerita daripada dia buat perangai...maryam ni bukan bleh percaya....dibuatnya 1 jam sekali dia merengek...kang mama + ayah jd mak pak panda...

ni kerja maryam 2-3 hari ni... ulangkaji tapi tak ikut subjek pun km biarkan je dia buat apa dia nak buat...x kisahlah... dia bukan faham pun ujian2 ni...mama dia je yg lebih2 tanya sana-sini hehehehe

dah ada rupa kan tulisan maryam...bleh dah tiru nama dia... tulis sendiri belum pandai , baca pun x pandai... ABC kdg2 bleh kenal..kdg2 dia belasah ikut sedap mulut... maryam hafal je la setakat ini... jadilah... hehehe

ni plak cubaan utk tulis nama mama dia... ok lulus dah ni..nanti mama kasi bintang bykkkkkkkkkkkkkkkkkkk

owhh x aci eh...nama ayah sket punya ensem...hehehe

ok, sekian. terima kasihhhhhh.


***mama buat n3 ini untuk kenangan di hari-hari akan datang...satu hari nanti adik akan tahu betapa mama + ayah sgt2 teruja tentang segala2nya mengenai adik, kalau boleh mama + ayah sentiasa nak bersama dgn adik... satu hari nanti adik boleh membaca, adik boleh tahu sendiri cerita2 mengenai adik...contohnya entri ini adalah mengenai pencapaian adik pada usia 4 tahun... walau apa pun keputusan ujian adik mama akan publishkan untuk kenang-kenangan mama + ayah dan adik... semua yg berlaku adalah sejarah buat keluarga kecil kita :) dan mama berkongsi segala rasa mama ( manis, masam, pahit etc ) dgn kawan2 mama yg x jemu2 jenguk "diari" mama ini.... mama + ayah sayang adik satu dunia!!!***

Monday, May 17, 2010

melawat bb Areez :)

salam semua :)

al-hamdulillah sabtu yg lepas berjaya gak kami melawat baby AREEZ serta mama dia yg makin slim & shantek adoi as jeles betoi haku ngan ko ...... masa as buat kenduri ari tu kami x bleh dtg....so kebetulan masa kami free sama ngan iza + meen... so jadilah sesi terjahan ini...

Areez, montel sggh budaknya.... tido je kerja dia....eeeeeeeeeeee geram... tp sebenarnya geram gak kt abg dia yg ensem tu... Aqeel sgt2 friendly ...hehe pastu time2 nak kami nak balik tu bleh plak dia bdukung ngan ayah maryam... en. abu amik berkat eh...hek hek hek... k.nana x de p tadika ada sambutan hari guru...


pasal byk sgt benda aku nak sembang..gambo pun kurang..ngeh ngeh ngeh.. ni pun byk maryam yg ambil kan..nasib ada anak dah beso....bleh gak lepaskan sesak..

ahli rombongan ...Cik Puan Iza & Cik Puan Meen... ni gambo sblm balik..cam biasalah acara wajib, bgambo ramai2 ... tgk saya sudah ada anak kecik .... budak dania ni pun sama, tembam je..eeee geram aku ...rasa nak cubit2 je peha KFC dia tu.... iza, baik ko tgk kaki anak ko..ada lebam x?


terima kasih as + en wan serta keluarga..susah2 je ... 3 jam kt sana...2 kali makan okeh... hehehe moga murah rezeki korang sekeluarga :) lain kali jumpa lagi...

iza, tenkiu kasi adiah besday maryam :) anak aku terus melaram dlm keta hokeh..sampai ke pkns bangi dah baju ko itu....

meen, sonok jumpa meen + anak2..sowi tau kurang bsembang...ai pemalu, nanti2 bila byk kali jumpa bleh la sembang panjang2...kita cari sudut2 mana yg clear......hehehe


autopublish



selamat maju jaya anak ku.....

hari ni anak bertuah saya itu akan mula menduduki ujian penilaian 1/2 thn... semoga segalanya berjalan dgn lancar... gudluck sayang !!! mama + ayah tahu adik boleh lakukan :) take ur time bebeh....

Friday, May 14, 2010

tak tenang dibuatnya


Mulai isnin ni 17-26 Mei 2010 Annur akan menduduki UJIAN PENILAIAN AWAL TAHUN mama+ ayah agak risau pasalnya cam tetiba rasa anak kami ni kecil lagi dah kena amik ujian ... aduh mmg macam ni ke perasaan bila anak nak exam? semalam Annur bw balik buku2 dia sebanyak 13 buah untuk diulangkaji di rumah... disebabkan saya kononya tak nak anak stress... maka semalam saya yg stress sorang2 sebab buatkan beberapa latihan untuk Annur buat di nursery (pic atas tu), ada buku2 lain yg mmg untuk buat di rumah tp saya tahu Annur ni kalau buku yg ala-ala buku latihan kt tadika dia mmg tak berapa nak buat maka saya dgn gigihnya buatlah beberapa latihan utk anak yg sgt2 dikasihi ini...hehehe yg merunsingkan saya ialah pasal Annur kena buat Ujian tahap murid berumur 5 tahun bukan ikut tahap umur dia yg 4 tahun.....
semoga Annur boleh buat yang terbaik, dipermudahkan segala2nya... Amin

Jadual Ujian Annur

17/05 isnin - BI
18/05 selasa - BM
19/05 rabu - F.Ain
20/05 khamis - B.Arab
21/05 jumaat - Science
24/05 isnin - Math
25/05 selasa- A.Jawi
26/05 rabu - H/K (Hafazan Surah & Kreatif)






autopublish ( pic je hari ni baru tepek)

Thursday, May 13, 2010

sedih sangat2 bila....


hijau sejuk mata memandang ....

huhuhu sedih....
lama sungguh saya guna header ni kt blog ( ciklinn yg tolong editkan), sayang sangat2 tp nak gak tukar selera...walau apa pun kaler merah tetap di hati saya :) merah tetap chantek!!!
sedeyyyyyyy, tp gatai gak nak tukar ke hijo hek hek hek ...

header hijau ( mellie yg buatkan ) pun chantek gak kan? sementara mata nak biasa tgk wajah baru blog ni... tp kalau rindu sgt ngan header lama, bleh je tukar semula...saya ada simpan semua html yg lama.... nasib baik ingat sebelum tukar semua tadi...



ting tong



mama merindui mu si pinky musyuk





autopublish

Wednesday, May 12, 2010

pengakuan jujur daripada saya


hehehe..iye saya mengaku ban kentang saya x menjadi...rasanya pasal x uli lama... kesimpulannya, saya kena buat lagi minggu ini dan kalau ditakdirkan tak menjadi lagi saya akan terus cuba dan cuba sampai berjaya ...




autopublish

eh eh eh..."klakar" la kamu ni



taip kakikanan kalau nak baca, jgn marah klu terkena eh.... saya tahu ramai yg tertanya2 saya marah siapa...wakakaka

saya tahu ramai sayang sayacepat p toilet, erkhh baik korang ngaku kalau tak saya majuk....sebab tu masing2 nak tau apa ke bendanya saya "marah2" ni kan..

Tuesday, May 11, 2010

ko, ko dan ko juga x payah nak sibuk-sibuk


rahsia besar punya - n3 berp/word



p/s: cermin2kan diri...

terima kasih Allah

al-hamdulillah buat kali pertama sejak "abah" pergi ( sudah 2 tahun ), akhirnya sabtu malam mggu baru2 ini saya telah bermimpi berjumpa dengan "abah"... bgn daripada tidur yg lena itu saya terasa segar ... tp dalam hati rindu pada "abah" semakin kuat..... semakin saya pilu...

sebenarnya hampir setiap hari saya berdoa agar saya diberikan peluang untuk melihat "abah" lagi...walaupun hanya dalam mimpi... syukur sangat2 saya berpeluang melihat "abah".... dalam mimpi saya itu "abah" x bercakap pun...dia duduk dan tengok je kami semua.... "abah" nampak bersih, rambut pendek dan nampak cam berisi sket.... hehehe suka tgk "abah" ... "abah" nampak segak sgt..... moga "abah" bahagia dan aman di sana....

terima kasih Allah... Al-fatihah buat "abah" ...

Monday, May 10, 2010

hadiah untuk pemenang no. bertuah

inilah hadiahnya..maaf kepada zuera, oli & syue .... dah lama adiahnya ada tp saya masih belum sempat nak pos...jadi saya telah bertekad...walau apa pun hari ni saya akan pos walaupun guna pos biasa dan bersetem rm1...hehehe ringan je benda ni... jadi saya harap kalau korang x dpt2 lg hadiah dlm minggu ni cepat2 bgtau saya...saya akan pos yg lain.... hehehe...sy beli byk gak buat simpanan...kot2 x dpt sy pos lain...klu korang suma dpt kite guna adiah ni utk no. bertuah yg akan dtg.... harap maaf ye buat korang tertunggu-tunggu...

4 dalam 1 @ rumah Azie

al-hamdulillah jumaat malam sabtu bari km selamat gak buat sambutan besday erin, nonie & annur dan juga sambutan hari ibu...ngeh ngeh ngeh kt umah AZIE... terima kasih azie...susah2 je ready suma benda sowang2... hehehe ai ada meeting jumaat tu so lmbt sket sampai umah..i'm sowiii

tu dia kek yg sgt sedap.... azie yg tempah... serius sedap pasal saya bukanlah pengemar kek... tapi bila makan kek coklat ni terus rasa jatuh cinta...hehehe sedap sedap sedap.... kami juga dengan jayanya buat steamboat...hehehe guna dapo yg en abu dapat tu... ok dah selamat di rasmikan kt umah azie... ingatkan xde nasi ada gak si azie ni masak...siap buat lauk sama... apa lg balunlah kan....

lepas makan nasi + steamboat sementara km kemas2...budak2 ni dah start buka2 adiah dah, km buat tukar2 adiah... yg lawaknya adiah utk saya n azie adalah sama...nasib x sama corak..wakakakaka....... iskhh malu2... suka tgk nonie + annur dan erin bleh main sama2 walaupun agak jarang lepak sama2... bagus2 ni petanda baik pasal klu ada rezeki thn dpn nonie + annur nak tadika sama2....


tgk erin...bukan main dia nyanyi sowang lg besday to you...hehehe kejap2 panjat kerusi jengok kek....jengok hadiah.. eeeeee rasa nak gigit2 je pipi dia...


acara akhir malam itu... potong itu kek.... tgk arr smgt giler budak2 ni...erin paling syok... dia ni diam je tp tgn jalan.... geram tau ngan dia.... suka benar p jenguk dapo steamboat tu.... annur dah pakai bj yg cik azie adiahkan... sabo jela kan anak haku.... thank you azie.... moga2 murah rezeki korang sekeluarga...nanti kite buat makan2 lg kt umah aku plak.... hehehe....


SELAMAT HARI IBU BUAT SEMUA :) MOGA KITA AKAN JADI IBU YG TERHEBAT, TERHANGAT, TERBILANG, DAN SEBAGAINYA BUAT ANAK2 KITA ....AMIN!!!

Friday, May 07, 2010

haishhhhh 1 jam untuk buat 2 kerja rumah ni...

klik pic utk lebih jeles jelas

ni kerja sekolah ( tadika) maryam.... mula buat kerja sekolah kol 8 mlm tadi sampai kol 9 ni baru la siap... padahal sket je kan.. tp budak bertuah itu baru buat 1 huruf dah kata penat... siap baring2.. lentok sana-sini... buat mama hangin je mak pak sekalian dpt x bygkan camne tahap kesabaran mama maryam ni... kejap2 maryam kata, " adik x pandai nak buat ni" lepas tu garu sana-sini.....tiap kali dia nak tulis huruf saya kena ajar dia camne nak buat... korang kira la sendiri a tu ada bape.. byk itulah saya kena ajar dia... T_T" sama gak ngan huruf2 yg lain.... lepas tu maryam suka-suka je tukar nama huruf itu...saya sendiri konpius dia kenal huruf atau tidak ni... tp x mo la tanya dia byk2 kang stress plak dia kan..

xpe2 bagi masa dulu kat maryam..dia baru umo 4 tahun... tgk camne sampai akhir thn ni... maryam ni saya perasan satu benda..kalau mak pak yg ajar dia mmg dia buat dek je... cuba kalau cikgu tadika or cikgu taska ngajar laju je ngikut... x ke sedih? iskhhhh tp kurang2 dia dpt ilmu gak..fikir positif...fikir positif ...

kat rumah puaslah ajar zikir ke hapa...xde dia nak ikut pun... ( ada la klu mood dia baik tp amat jarang ) tetiba blk umah bukan main laju zikir....hafal mcm2 doa... bila tanya siapa ajar.. maryam kata..."cikgu adik, cikgu pandai..cikgu bagus, mama x pandai...adik dah pandai dah.." agak2 korang patut ke haku terasa??? huhuhu.... ngan anak pun nak kecik2 ati gilos....

sekian luahan hati daripada saya... walau apa pun saya tetap mendoakan maryam dpt yg terbaik... x kiralah ilmu itu dtg drpd siapa, bagaiman dan di mana2 pun.... moga maryam jd anak yg solehah dan bijak pandai... amin

mama syg adik satu dunia :)





autopublish


sedikit ilmu + pengetahuan :) di pagi jumaat

Assalamualaikum,

Berkongsi sedikit ilmu... dari JAKIM.

Mandi wajib yg betul

Mandi wajib merupakan perkataan yang mudah disebut, tetapi jangan terkejut jika dikatakan banyak umat Islam di tanahair kita yang tidak sah mandi wajibnya kerana tidak melakukannya dengan betul.

Untuk melakukan mandi wajib yang betul, seseorang itu tidak boleh melakukannya dengan hanya mandi secara berdiri atau duduk mencangkung sahaja. Sebaliknya, ia mesti dilakukan dalam kedua2 keadaan bagi membolehkan seseorang itu meratakan air ke seluruh anggota badannya yang zahir.

Penolong Pengarah Bahagian Dakwah, Jabatan Kemajuan Islam Mala ysia (JAKIM), Uztaz Haji Mat Jais Kamos, 49, menegaskan, bagaimanapun, berdasarkan pengalamannya sebagai bekas kadi di Pejabat Agama Islam Gombak Timur dan penceramah, didapati banyak umat Islam yang tidak mengetahui perkara ini.

"Akibatnya, mandi majibnya menjadi tidak sah kerana tidak memenuhi salah satu rukun mandi wajib iaitu meratakan air keseluruh anggota badan yang zahir. Apabila mandi wajib tidak sah, ibadat yang dilakukan oleh seseorang itu juga turut tidak sah. Itulah akibatnya jika tidak melakukan mandi wajib dengan betul," tegas beliau ketika ditemui di rumahnya di Taman Sri Keramat Kuala Lumpur .

Mandi wajib yang juga sebagai mandi junub atau janabah tidak boleh dipandang ringan oleh umat islam. Setiap orang yang mlakukannya mestilah mengetahui dan memenuhi rukun2nya. Jika tidak mandi wajib seseorang itu tidak akan sah.

Rukun mandi wajib ada 3 perkara. Pertama, niat. Kedua, menghilangkan najis di badan. Ketiga, meratakan air keseluruh anggota badan yang zahir.

Niat mandi wajib: "Sahaja aku mengangkat hasar besar kerana Allah Taala."

Atau " Sahaja aku mandi wajib kerana Allah Taala."

Niat itu di dalam hati dan ia hendaklah disertakan ketika air sampai ke mana2 bahagian anggota badan.

Bagi perempuan yang habis haid, niat mandi wajib ialah: " Sahaja aku mengangkat hadas haid kerana Allah Taala." Manakala bagi perempuan yang habis nifas, niat mandi wajibnya ialah: " Sahaja aku mengangkat hadas nifas kerana Allah Taala".

Niat itu jika dilambatkan atau ketika seseorang itu memulakannya selepas dia telah membasuh salah 1 anggota badannya akan menjadikan mandi wajibnya tidak sah. Oleh itu dia mestilah memulakan kembali niatnya ketika dia mula menyampaikan air keseluruh anggota badannya. Sekiranya dia berniat sebelum air sampai ke badan, niat itu juga tidak sah. Oleh itu mandi wajibnya tidak sah.

Mengenai rukun mandi wajib yang ke2, iaitu menghilangkan najis yang ada pada badan, menurut Ustaz Haji Mat Jais, menurut Imam Nawawi, jika kita ada najis di badan, najis itu boleh dibasuh serentak dengan mandi wajib. Ertinya membasuh najis dengan mandi itu boleh disekalikan.

Sementara rukun mandi wajib yang ke3, iaitu meratakan air ke seluruh anggota badan yang zahir, meliputi kulit, rambut dan bulu yang ada di badan, sama ada bulu2 yang jarang atau lebat. Jika rambut seseorang itu ditocang atau disanggul, sekiranya tidak sampai air ke dalamnya, tocang atau sanggul itu wajiblah dibuka. Bulu2 dalam lubang hidung pula, tidak wajib dibasuh kerana dianggap batin. Tetapi sekiranya, bulu2 di dalam hidung itu bernajis, ia wajiblah dibasuh.

Mengenai kuku pula, jika di dalam kuku ada kotoran yg boleh menghalang sampai air ke badan khususnya di bahagian bawah kuku, kotoran itu wajiblah dibuang. Membuang kotoran di dalam kuku itu pula boleh dilakukan ketika sedang mandi.

Tentang rambut yg diwarnakan pula selain inai, inilah yang merumitnya. Sebenarnya jika rambut seseorang itu diwarnakan dengan pewarna selain inai, mandi wajib seseorang itu tidak sah. Oleh itu, seseorang yang mewarnakan rambutnya dengan pewarna selain inai, jika dia hendak mandi wajib, dia mestilah membuang pewarna pada rambutnya terlebih dahulu. Tetapi untuk membuang pewarna itu pula bagaimana?..

Inilah yang rumitnya. Sedangkan pewarna pada rambut itu sebenarnya tidak boleh dibuang begitu mudah.

Yang menyebabkan mandi wajib orang yang menggunakan pewarna pada rambutnya tidak sah kerana pewarna itu akan menyalut rambutnya yang menghalang air sampai ke rambut. Ini berbeza dengan inai. Inai sebenarnya akan meresap ke rambut, tetapi pewarna pula akan menyalut rambut menyebabkan air terhalang ke rambut.

Tetapi dalam hal ini, jangan pula ada yang salah faham. Sebenarnya pewarna itu jika dikeluarkan sijil halal oleh JAKIM dan sekiranya pewarna itu tidak bernajis, bukanlah bermaksud menjadi tidak sah. Dalam hal ini, sukalah saya menyatakan bahawa sembahyang dan mandi wajib itu berbeza. Jadi, mestilah dipandang dari sudut yg berbeza.

Dalam hal ini juga, sukalah saya menyatakan, huraian mengenai rukun mandi wajib seperti yang telah saya nyatakan ini adalah merupakan perbezaan sah atau tidak mandi wajib. Jadi, ia perlulah diberikan perhatian yang lebih oleh umat Islam.

Mengenai sebab2 seseorang itu wajib mandi wajib pula, Ustaz Haji Mat Jais menegaskan, sebab2nya terdiri daripada 6 sebab. 3 sebab melibatkan lelaki dan perempuan iaitu kerana bersetubuh walaupun tidak keluar air mani, keluar air mani dan mati. Manakala 3 sebab lagi hanya melibatkan kaum perempuan sahaja, iaitu keluar darah haid, nifas dan melahirkan anak(wiladah) .

Mandi wajib boleh dilakukan di mana2 dengan menggunakan air mutlak sama ada air telaga, air paip, sungai laut dan tasik.

Bagi pasangan suami isteri yang bersetubuh pula, mereka tidak semestinya mandi selepas bersetubuh, tetapi diwajibkan mandi ketika ingin beribadat. Selepas bersetubuh pula, jika ia dilakukan pada waktu malam, jika tidak mahu mandi wajib, seelok2nya ambillah wuduk sebelum tidur itu adalah sunat, manakala tidak berwuduk sebelum tidur adalah makruh.

Panduan Tambahan

1. Agar wajah selalu segar, berseri-seri dan cantik, cucilah minima 5 kali sehari dengan air wudhu. Jangan langsung dikeringkan, biarkan menitis dan kering sendiri. Lalu ambillah sajadah, shalat, berdzikir, dan berdo'a.

2. Untuk menghilangkan stress, perbanyaklah 'olahraga'. Cukup dengan memperbanyakkan solat. Ketika solat, kita mengerakkan seluruh tubuh. Lalu berkonsultasilah pada Allah SWT dengan dzikir dan do'a.

3. Untuk pelembab, agar awet muda, gunakanlah senyuman. Tidak hanya di bibir tapi juga di hati. Jangan lupa bisikkan 'kata kunci', "Allahuma Kamma Hassanta Khalqii Fahassin Khuluqii" (Ya Allah sebagaimana engkau telah memperindah kejadianku, maka perindah pula akhlaqku). (HR Ahmad).- DOA TENGOK CERMIN

4. Untuk punya bibir cantik, bisikkan kalimat-kalimat Allah, tidak berbohong atau menyakiti hati orang lain, tidak menyombongkan diri atau takbur.

5. Agar tubuh langsing, mulus, diet yang teratur dengan berpuasa seminggu 2 kali, Isnin dan Khamis. Jika kuat, lebih bagus lagi puasa Nabi Daud AS i.e. selang satu hari. Makanlah makanan halal, perbanyak sayuran, buah-buahan, dan air putih.

6. Untuk mengembangkan diri, sebarkan salam dan sapaan. Dengan demikian kita akan banyak dikenal dan disayangi.

Rahsia 13

Inilah dia rahsia as-solat, sebagai peringatan bagi yang sudah tahu atau panduan bagi yang baru tahu......

1. Niat Sembahyang Sebenarnya memeliharakan taubat kita dari dunia dan akhirat.

2. Berdiri Betul Fadilatnya, ketika mati dapat meluaskan tempat kita di dalam kubur.

3. Takbir-ratul Ihram Fadilatnya, sebagai pelita yang menerangi kita di dalam kubur.

4. Fatihah Sebagai pakaian yang indah-indah di dalam kubur.

5. Ruqu' Sebagai tikar kita di dalam kubur.

6. I'tidal Akan memberi minuman air dari telaga al-kautsar ketika di dalam kubur.

7. Sujud Memagar kita ketika menyeberangi titian SIRATUL-MUSTAQIM.

8. Duduk antara 2 Sujud Akan menaung panji-panji nabi kita di dalam kubur.

9. Duduk antara 2 Sujud (akhir) Menjadi kenderaan ketika kita di padang Mahsyar.

10.Tahhiyat Akhir Sebagai penjawab bagi soalan yang dikemukakan oleh Munkar & Nankir di dalam kubur.

11.Selawat Nabi Sebagai pendinding api neraka di dalam kubur.

12.Salam Memelihara kita di dalam kubur.

13.Tertib Akan pertemuan kita dengan Allah S.W.T.

Dari Abdullah bin 'Amr R. A., Rasulullah S. A. W.bersabda : "Senarai di atas adalah salah satu sebab mengapa orang Yahudi / Kafir tidak sukakan angka 13 dan juga Hari Jumaat. Itulah sebab mengapa mereka mencipta cerita yang begitu seram sekali iaitu " FRIDAY the 13th " jika ada di kalangan kamu yang perasan!!!"

Wassalam.

"Sampaikanlah pesanku biarpun satu ayat..." Sebaik-baik manusia itu adalah mereka yang memberi manafa'at kepada manusia lain...

kopipes drpd email :)

saya pun nak menang juga - jom sertai WAWA 5TH BESDAY GIVEAWAY-SENYUMAN PALING MENAWAN


WAWA 5TH BESDAY GIVEAWAY-SENYUMAN PALING MENAWAN
anjuranTIE IBUWAWANISOLEHAH ( klik untuk keterangan lanjut)

ini adalah peryertaan pertama saya sejak saya menjadi blogger ni sepanjang hampir 4 tahun...hehehe ibu wawa sila bg hadiah kurang2 saguhati, bukan senang aku nak join benda2 camni... hadiah lumayan okeh...juling jap mata saya..


Hadiah adalah seperti berikut :-

Tempat Pertama - Rm 50.00 (boleh pilih nak sen ke nak hadiah)
Tempat Kedua - Rm 30.00 (pon boleh pilih nak sen ke hadiah)
Tempat Ketiga - Rm 20.00 (pon boleh pilih gak)


Hadiah misteri untuk peserta pertama giveaway - dah ada pemenang
Juga hadiah saguhati untuk 5 pemenang



mula2 sekali saya nak bg bukti bahawasanya gambar yg saya pertaruhkan ini adalah anak saya :) pic ni masa saya mengandungkan maryam a.k.a Annur Iman Syahirah ..tu dlm perut saya ...hehehe


*
*
*
*
*
*
*
*
*
*
*
*
*
*
*
*
*
*
*
*
*
*

ini dia maryam kesayangan saya masa ni maryam berumo 2 thn ++... saya suka gambar ini kerana;

1. senyuman yang paling menawan pasal dapat main kt taman :)

2. pipi maryam yg gebu ( la ni maryam kurus je, tp still menawan di mata dan hati mama)

3. rambut maryam yg gojes senget-benget pasal mama + ayah yg gunting


nama : Annur Iman Syahirah
Umur : 4 tahun ( 2010)


apa lagi kawan2 jom sertai

WAWA 5TH BESDAY GIVEAWAY-SENYUMAN PALING MENAWAN


Thursday, May 06, 2010

Pabila Perasaan MARAH menguasai diri

hurmm.......saya sangat2 marah sampai rasa nak menangis...

" Ya Allah tunjukkanlah jalan yg lurus dan benar kepada saya, ampunkanlah dosa2 saya Ya Allah, hilangkanlah rasa marah saya ini Ya Allah, sesungguhnya Kau lah maha Mengetahui, Maha Pengampun dan Maha Penyayang.... Amin "


Daripada Abu Hurairah r.a. bahawasanya seorang lelaki berkata kepada Nabi s.a.w.“ Berwasiatlah kepadaku, “Lalu Nabi s.a.w menjawab: “Janganlah engkau menjadi seorang yang pemarah.” Orang itu mengulangi permintaan beberapa kali, Nabi s.a.w menjawab:“Janganlah engkau menjadi seorang yang pemarah.” Riwayat al-Bukhari




Wednesday, May 05, 2010

rasa macam masak rumput je



hehehe macam rumputkan? x ingatlah nama sayur ni apa, taugeh ke apa eh.. siapa tahu sila beritahu saya ye.... saya beli sayur ni masa p CH ari tu... selamat di goreng pada isnin malam selasa...rasanya ? sedap... mcm aspalela asparagus... sayur ni mcm susah nak hadam je pasal letih saya kunyah..x hancur.... bleh la klu setakat nak merasakan..agaknya klu tumis ngan udang lg sedap kot...saya belasah je apa yg ada... siapa terliur? p cari kt supermarket nanti....rasanya mcm penah nampak....



autopublish

Tuesday, May 04, 2010

BANK RAKYAT saya mesti pilih!!!


ini kali ke dua maryam p bank rakyat utk masukkan duit dalam akaun simpanan dia.. selalunya mama or ayah yg tolong masukkan... bukan apa ayah nak maryam merasa pengalaman simpan duit sendiri... sonok dgr bising2 duit syiling tu.... hehehe telinga aku rimas je simpan di bank rakyat ni syok pasal dpt gift setiap kali kita masukkan duit dalam akaun. minimum simpanan yg kite perlu buat utk dptkan gift ialah rm150... kompom dpt tabung ( kalau ikut kata pekerja tu utk simpanan kali pertama je dpt tabung tu...tp maryam dpt je baru2 ni...)!!! kalau rm250 bleh dpt topi, rantai kunci etc... bank lain saya tatau eh...

maryam suka sgt dpt gift siap dpt paperbag lagi hari tu, macam2 ada... al-hamdulillah byk gak duit tabung maryam pasalnya hari2 minta duit buh dalam tabung dia...hehehehe minta2 amalan menabung maryam sampai ke tua..amin.

maryam dah kenal bank ni dan kalau dia nampak logo BANK RAKYAT dia mesti cakap... BANK RAKYAT SAYA MESTI PILIH... hek hek hek comel je....

autopublish

CH oh CH ( last )

last CH entries :)

kebetulan 1 mei adalah anibesari saya + en abu yg ke 6 :) en abu belikan bunga untuk saya....saya pilih bunga lily nih.. walaupun org kata rose merah adalah tanda cinta...tp pada saya x kisahlah bunga apa pun kalau kita ikhlas rasa cinta itu tetap kita rasai dalam hati :) chewahhh feeling shasha sket ( dulu masa kt sekolah kalau kita feeling2 ni kawan2 sebut feeling shasha..jgn tanya saya kenapa saya pun tak tahu..saya tiru jek ) wangi bunga ni.... 3 bungkus rm10 jek.. buat apa beli byk2 kan..beli 1 bungkus sudah... geram weh tgk bunga2 ni...rasa nak borong semua...


tepi jalan raya... inilah rombongan cik piah ( mak tok maryam) ke CH... lengkap..semuanya pergi...


muahahaha pengantin baru :) kalau nak tahu maryam ada kt bwh ni..tp saya suh cu mir amik pic km berdua jek... ada la gak muka maryam kt pic lain...tp asyik muka dia je saya tayang..tuan punya blog la plak kan...

rasanya kena p lagi ni..byk tempat km x singgah...byk tempat shopping cenderahati x p nih..iskhh x cukup masa... bukan apa nak kejar time blk tu...takut plak keta rosak ke hapa kt jln x siap tu...naya weihh tgh2 hutan ... xpe2.. en abu mcm bg lampu ijau utk km p lg CH.... bila lg cuti umum eh... kol 6 pg km nak gerak dah ke CH...

Monday, May 03, 2010

CH oh CH ( part II )

sambung lagik... lepas semua kenyang km ke ladang stoberi plak... kali ni spesel sket..km p merasa petik plak..sambil petik sambil ngap... tp pusing blkg, nanti kena intai oleh cik CCTV kt dlm ladang tu... hahahaha



paling hepi ah tentulah cik siti maryam ni.... mula2 takot2 lepas tu.. siap msk bwh nak pilih yg merah.. oleh sebab dah lewat gak km sampai sini dlm kol 3 ptg.. dpt buah pun kecik2 je.. masam plak tu..huhu pasalnya ramai yg petik2 pagi2 lagi...minimum km kena petik 1/2kg tp km dpt 400gm jekk...bila timbang org tu tambahkan ngan stoberi lain..utk cukupkan 500gm... okehla kan..rm20 jek...

tgk kamera pun x mo dah..gigih memetik budak btuah ni.. ini hadiah buat maryam pasal dia gudgurl masa dr. scan leher dia.. kalau korang nak tahu..maryam diam je ... siap nak tgk monitor lg.. hehehe


km kt ladang teh cameron valley plak... borong teh kt sini je.. mcm perisa kami beli... perisa oren, lemon, stoberi, teh hijau, premium x premium nyer.. mcm2 arr.. teh boh vs cameron valley rasanya kompom murah lg kt cameron valley...


antara hasil rembatan kami kt CH ni semua beli kt pasar malam brinchang... giler ahh sayur murah2... rasa nak beli semua jer.... syorgaaaaaaaa buah yg mcm buah anggur itu adalah blueberry ...sedapppppp 1st time km makan ....


sambung lagi...

CH oh CH ( part I )

Al-hamdulillah sabtu baru2 ni km sampai gak satu family raub ke cameron highland :) dah lama teringin nak p..last km p 2008 bulan mei gak ..kebetulan.. cuaca elok, panas tp berangin ( kadang2 ) ... km ikut jalan belakang ...raub - ringlet cuma 130km = 2 jam ... tol semua xde...
sgt save... cuma dlm 1-2km nak sampai ke ringlet tu jalan mmg teruk lar..sampai tcabut satu tutup tayar keta ku... xpe janji puas hatiku.... km p blk hari je..udah dekat xde feel la nak bmalam.. :P rasanya nak p lagi la... muahahaha



kami pergi 3 buah keta.. ala2 konvoi gitu... ni family de...

cu mir xde..dia amik gambo kami.. ni km kt ladang teh BOh @ sungai palas..

oleh kerana btolak pun agak lambat... lepas singgah ladang teh terus ke restoran AYu Angsana ni..makan kari kepala ikan, masa kami p thn 2008 pun kami makan kt sini gak..kwn en abu blanja..... bukan kedai mamak .. ni kedai org melayu..sedap giler+ murah...


km order kari kepala ikan siakap, ayam goreng, sayur toge, ulam-ulaman, kari udang + sambal tauhu, air sirap + air suam 1 jag.. total semua rm91.00 sahaja murahkan opss nasi 12 pinggan :) licin semua eh..termasuk maryam.....gigih makan lauk kari kepala ikan....

ni dia kedai ni... kt brinchang eh... depan kedai ni bazaar yg jual mcm2 cenderahati...atas tu ada cactus valley + ladang stoberi..



bersambung...

Related Posts with Thumbnails