Followers

Friday, March 19, 2010

Untuk Bacaan : Pencinta PETAI Sahaja !!!

pic daripada en gogel :)

hehehehe tajuk tak hengat :P bukan apa..saya nak buat pengakuan berani mati pada hari ini iaitu bahawa saya adalah pencinta PETAI... muahahaha kalau lauk tu x sedap pun boleh jadi sedap kalau ada PETAI magik kan?... peghhhhhhhh yummehhh saya memang anak "abah"... tp x delah sampai makan mee goreng pun nak belasah ngan PETAI ye.. agak2lah..ngan nasi memang laju la saya makan... sampaikan En. Abu pun tau dah.. kalau agak2 bini dia x selera nak makan, cuba offer makan nasi goreng PETAI kt kedai makan... terus *wink *wink bersinar mata hitam ku... dahsyat sungguh... hehehe oh PETAI ko sentiasa ada dihatiku.... pheeewittttttttttttttttt


khasiat PETAI ( drpd wikipedia)

Berdasarkan kajian, buah petai yang berbintil-bintil pada papannya dikatakan mengandungi kadar protein dan lemak yang tinggi berbanding tumbuhan hutan yang lain, iaitu sebanyak 8 peratus, 11 peratus karbohidrat, 71% air, banyak mengandungi kalsium, fosforus, zat besi, vitamin A, B1, B2 dan C.

Sebenarnya kandungan pemakanan biji petai berbeza mengikut umur dan kesegaran bijinya. Buah petai yang kecut ataupun bijinya tidak membulat mempunyai kandungan khasiatnya kurang. Dalam perubatan tradisional Melayu, biji petai dipercayai berkesan untuk merawat penyakit jantung dan penyakit kencing manis, mencuci buah pinggang, serta untuk mengeluarkan cacing daripada kanak-kanak yang kecacingan.



autopublish

4 comments:

Lelaki Ini said...

oh petai~

Melissa Mjb said...

kalo mee grg petai ape rsnye kak? hahaha. xt'bayang rasenye. and now i'm craving for udang masak petai ok!!! akak yg bersalah. hahaha

Jue ~ mama DnD said...

yes yes..kita sama sua..akak pun pencinta petai...kalo wat sambal goreng ikan bilis letak petai .. mkn ngan nasi paneh... santapan yg mantap weehhh... g satu kalo mkn Patin Gulai Tenpoyak tu...ulam plak ngan petai..mmg layan... trus lupa diet...en.diet tgu esok lah yerk...

☆ lieya latif ☆ said...

hahahahahaha....kite spesis laa sue...aku pun suke petai...eh tak...aku gile petai....hahahaah...siyes!! kalo aku ni diet...tapi ade petai...mmg punah diet aku ko....wakakakaka laki aku tak mkn petai...kawin ngan aku terus jadi pencinta petai heheheeheh

Related Posts with Thumbnails