Followers

Thursday, March 11, 2010

cerita SPM saya

Pagi tadi dgr topic pagi kat SINAR.fm mengenai SPM, hehehe tetiba teringat cerita saya… saya adalah bekas pesakit ITP ( sila gogel sendiri…) penyakit ini bkaitan dgn sel pembeku darah… so mmg sejak tingkatan 4 saya asyik keluar masuk wad je lah… hehe asyik naik ambulans je ke HKL… muakakaka terus kt kecemasan.. siap leh jalan2 sendiri… selalu klu ke bahagian kecemasan tu mmg teruk ah kan.. tp saya bleh gelak2… saya selalu menghuni ceh tingkat 5 iaitu wad lukimia ( masa tulah) …seingat saya 2-3 bulan sekali saya akan masuk wad... selalu 1-2 mggu…bila sel pembeku darah naik…saya boleh pulang … dan pegi sekolah… korang ada cuti2 selalu macam saya? Hehehe xde kan..


Ingat lagi masa naik tingkatan lima..saya kena masuk wad lagik… hampir 1 bulan..sebab demam panas lepas tu sel pembeku darah turun sampai 9 sahaja..tahap bahaya dah.. pesakit mcm saya bwh 50 mesti start ambil ubat …(ubat tu boleh penyebabkan pesakit gemokkkk pasal asyik lapar jek) normal mcm korang sel tu akan dlm 250 gitu… dalam masa yg sama saya juga kena CP… dok la 1 bilik sowang..x belh kuar dari bilik… tensi okeh… dah la wad lukimia.. lepas tu asyik2 ko dgr org meninggal.. x ke ko down.. wpun ko bukan pesakit lukimia….ngeri2…


Berbalik semula cerita SPM tadi.. sebab saya masuk wad.. maka abg de telah terpaksa mendaftarkan SPM saya… owhh belasah sajelah…. Daftar 10 subjek dlm pada itu saya masih sama still kuar masuk wad… paling saya x bleh kejar ialah matematik ( sebab tu dpt 8-muahahaha ) dan Prinsip Akaun, kiranya subjek kira mengira mmg kantoilah… hekhekhek…ceh alasan je tu belasah je la amik SPM.. siap tido lagi masa subjek BM 2- penulisan..saya makan ubat..ngantuk x belh tahan… siap pengawas peperiksaan kejutkan saya… nasib x kuar air liur… hahaha tgk2 dah tggl 30 min… mcm lipas kudung haku buat karangan masa tu… fuhh lega…. dpt A tu...


Hari yg kuar result SPM “abah” ckp ngan saya, “kalau awak x lulus pun x pe…nanti blh ngulang “ huhu sedih okeh..yelah saya kan dok kuar wad… sekali masa nak amik result cikgu kelas plak ckp ngan saya, “ saya rasa awak dpt gred 2 la..” huhu sedih lagi.. napelah xde org pcaya dgn target saya? Rileks je dlm hati punyalah hampa… hurmm lepas tu cikgu kuarkan slip SPM, terus saya melompat …yessssssssss saya dapat pangkat 1 walaupun 19 aggregate hehehe janji pangkat 1 kan… al-hamdulillah Allah mendengar doa saya… syukur sangat2 saya boleh buat wpun saya kurang sihat…cikgu2 saya pun x percaya.. terima kasih kpd cikgu BM saya cikgu Mazlan… dia byk bg sokongan kepada saya… yg buat saya kuat smgt ialah masa dia ckp, “ awak x nak ke tgk mak ayah awak bangga, bila awak dpt gred 1, awak x nak ke tgk mak ayah awak senyum sepanjang hari dgn keputusan awak..?” mmg semangat saya..yelah mak abah byk bkorban… saya asyik kuar msk wad, byk duit guna… mak kena jaga saya..paling x boleh lupa time bulan posa… sian mak…bbuka ngan apa je..sahur pun nasi sejuk..tido bwh katil saya…. Sebab tu skrg selagi boleh saya nak belikan macam2 kt mak.. saya nak bw mak makan tempat sedap2… saya tahu saya tak boleh balas jasa mak dan abah..tp sekurang2nya saya nak derang rasa senang…..


Hurmmm emo plak hari ni…. sedih sgt.. semoga Allah berikan saya lebih peluang untuk saya berbakti kepada mak saya… saya berharap saya boleh jaga mak saya sebaik2 atau lebih daripada dia menjaga saya dulu .. Amin Amin ya Allah…


sekian cerita SPM saya... boleh la dgn usaha saya yg sedikit... agak2nya kalau saya belajar betoi2 mesti lg baik resultnya kan... terima kasih mak sebab tu teman saya blajar..sambil teman mak saya akan menyulam alas meja... sayang makkkkkkkkkk

3 comments:

juita77 said...

adoi...sedih la pulak akak baca entry sue kali ni..
apapun tahniah la sue, walaupun kuar masuk wad tapi still dapat gred 1, memang terror la..

oli said...

sue, terharunya....

Jue ~ mama DnD said...

semangat sue kuat sbb tu sue bleh dpt gred yg meletop...

Related Posts with Thumbnails