Followers

Friday, February 13, 2009

sakitnya...

Aku br balik dr klinik nih... gigih menghapdet ..hehehe korang penah kena bisul x??? aku x penah kena sebelum ni... tp sejak thn lepas aku kena bisul... huwaaaaaaaaaaaaaaa masuk kali ni dah 3 kali ditempat yg sama...agak sakit terutama bila dah start bn*n*h... masalah aku sekarang ialah..bisul ini x penah baik.. bila surut dia jadi semula.. adakah kerana bentan??? hurmmm...

sebelum raya cina baru ni aku buat minor operation kt bisul pasal dah sakit sgt.. pedih gile... bisul itu dia bwh lengan ek..tp bukan kt tiak.. mak aku kata selalu org kt tiak..tp aku dia naik atas sket... dr bg ubat semua la.. aku mkn ubat2 tu okeh... sakit tau lepas belah wpun kecik jek.. esoknya tu aku p PD ngan jayanya.. ngeh ngeh...


tetiba bgn tido pg td aku rasa sakit n pedih kt bisul tu... aku p klinik... dr kata nak jd bisul..aku cerita la yg sebelum ni aku dah belah..dah mkn ubat suma.. tp dr kata x abeh lg bisul tu.. n darah aku kotor... dia kasi aku ubat.. aku x bw kabel kamera plak ari ni.. so x dpt tayang ubat ..huhu.. dpt antibiotik, thn sakit, ubat selsema ( resdung ...ekon kt opis aku mcm dok dlm peti ais..) vitamin C.... pastu senin ni aku kena p semula klinik td maybe operate lg sekali.. adussss takutnya.....


untuk 4 hari ni doktor suh aku jg makan..dia nak tgk.. dia kt bisul ni x de ubat..kena jg makan jek..heh ye ke... hari2 aku kena mkn 5 biji buah epal atau apa2 buahlah ( okeh..xde masalah) .. madu pg n mlm ( aku terus p beli madu tau ...) vitamin C utk resdung/idung tsumbat ( aku rembat maryam punya je la dulu..).... pastu sayur 1 mangkuk sehari ( waduh2)... and air 8 gelas besar ( ni xde masalah pasalnya aku mmg kuat minum air ..asyik2 muka aku p toilet..keh keh keh).. dia suh aku minum susu gak.. susu tepung ek..bukan pekat manis..hehe ( ni pun ok.. aku x suka susu manis tu..)


sebenarnya aku ni bekas pesakit ITP ..hurmm kurang sel pembeku darah.. dl setiap bulan aku msk wad kt HKL tau.. masa zaman sekolah menengah la..kurus kering je badan.. sekarang al-hamdulillah...lemak disana-sini..ahaklssss... aku x sure lah adakah itu penyebabnya bisul2 aku ni x baik2.. tp sekarang aku dah bebas cuma kesan dr penyakit ini ialah..tiap kali aku nak cuci, tampal/cabut gigi aku kena p hospital dulu utk check darah... pasalnya takut darah aku cair.. klu cair sgt aku x leh buat suma tu ..kang klu darah x berenti sapa susah??? dah la aku darah O ...susah nak dpt penderma.. aku juga cepat letih, kiranya tenaga aku lbh kurang 1/2 dr korang suma..pastu aku ni jenis x suka manis.. lg la aku cepat lemah.. aku penah hampir nak pitam pasal gula dlm darah aku terlalu rendah ..klu x silap masa tu 1.2 kot.. dr kata klu bwh pd 1 aku leh koma...huihhh sampai camtu..terus aku takut .. skrg klu agak badan aku kebas n kepala rasa sakit ..cepat2 aku buat milo or mkn something.. dr suh aku mkn gula2 klu payah sgt nak minum/mkn benda manis.. tp yg herannya time peknenkan maryam aku kena kencing manis... iskhhhh...

aku harap aku sihat lah lepas mkn suma yg dr suruh ni.. insya-Allah aku akan kekalkan tabiat pemakanan yg betol.. aku ni klu xde selera mmg x mkn... sampai pening pk nak mkn apa pastu mula la lemah sana-sini... tp klu tiba mood nak mkn... mkn je aku ..kejap2 mkn..kejap2 mkn... semua yg dr suh tu aku leh buat tp nak mkn madu ni.. aduss..dah la manis ( manis ke?) aku ni korang bg la ubat biji besar mana pun..insya-Allah aku leh telan.. tp klu ubat air ni..masalah... aku penah amik masa 1/2 jam nak mkn ubat batuk tau.. aku geli.. ni nak x nak aku kena suh en abu suapkan.. nak harap aku..kompom la berejam.. klu en abu suapkan aku kena telan klu x aku kena marah... hehehe garang woo en abu bab2 ubat nih... aku takut... (mati lah klu en abu tau aku ngata dia nih.. hiksss ampun ek biii... )


wah panjang plak aku bebel ari ni... bukan apa aku risau nih.. korang ada petua x? kakak datin kt opis aku kt gosok ngan bwg kt bisul tu.. aku x penah cuba lagi.. betoi ka??? tolong aku ek...

12 comments:

liwaniel said...

alahai sue...tak baik2 bisul ye...wanie tak pernah kena bisul...sakit sgt ye...

sue ikut je kata doktor tu...semoga cepat sembuh ye...

darah kita sama la...wanie pun o jugak

[[ yong ibu chem ]] said...

sue..
biasanya bisul ni klu ada darah kotor kan...nak cuci darah..biasnya mkn2 benda2 yg mengandungi vit C..mkn buah2..carrot ke..

dulu aku pernha kena..tapi bisul kecik..tu pun meraung tak hengat punya!

mama mya said...

harap bisul sue cepat sembuh.. saya pun susah makan ubat batuk.. nie tengah batuk ari2 papa mya suap kan.. naik marah org tua tue kakakaka..

semoga sue cepat sembuh..

lieya_latif said...

sian ko sue.....org kate darah kotor kalo selalu naik bisul, ke ketumbit ke.....mcm kawan aku dulu, selalu naik ketumbit.....gi klinik doktor kasi pil cuci darah....lame gak die makan...baru okey....

sian ko ari2 kene makan epal....tapi takpe epal sedap...mesti umah ko penuh stok epal kan...he he he he

ko same cam aku...time ngandung jek kene diabetes...asal checkup jek mesti kene amik darah byk....sakit tau...lebam2 tangan aku kene cucuk.....seb baik aku kurus senang nak cari urat.....bab minum air gule tu jgn ckp.....sebati dah tekak aku nie....he he hehe

ape2 pun semoga ko cepat sembuh okey

Hirda Ibrahim said...

sue,
aku pernah kena gak. petua mak aku, masa bisul tu br nk naik, ko amik kapur yg org guna nk mkn dgn sirih tu, ko sapu keliling bisul tu. so far, memang surut + kecut.

aku pulak jenis low blood pressure. time pregnantkan hardy lg. thats why kengkadang rasa lemahh je...

apa2 pun semoga cepat sembuh..

Sham Ummi Echa said...

alamak..aku mmg buta tul la bab2 petua nih.. tatau ler petua nk ilangkan bisul nih..+ aku x penah kena lg seumur idup aku nih..n hrp2 jgn la kena.. tp ko try ler petua hirda tu..mana tau brkesan..

sian ko sue..mcm2 penyakit ko.. msti ko ni penyabar dan baik orgnya.. ni aku ckp ikhlas tau...

hrp ko cpt sembuh k..

~~ciklinn~~ said...

alahai ciann akawan aku nie......aku takder pengalaman lah...

apa2pun aku doakan kau cepat sembuh yerk....

Mimi said...

sian nyer kt ko Sue..sakitkan bisul..aku pernah kena gak dolu2..

Arwah tok aku dulu dia bagi petua, kalo bisul letak kapur (yg org makan dgn sirih tu). nnt jadi kering la sbb kapur tu kan panas...tp bagi aku lebih baik gi jumpa doktor..
Semoga cepat sembuh...take care

*Azie* said...

sue aku xtau nak bg petua apa...aku harap cepat sembuh yer

mrs khairul said...

sue..sianya..get well soon k..makan ubat tuh jgn mls2 tau..heheh

ko darah cair??brape HB ko? cuba bykkan mkn kerang..

eija28 said...

kesian ko sue kena bisul.....hope cepat sembuh...aku nie x ada petua plak sbb x pernah kena bisul.....

Cik Puan Mimi said...

kesian sue kena bisul. kak pernah kena masa tingakatan satu.. tapi kena kat kaki.. orang dulu2 sikit2 jumpa bomoh.. pastu bila nanah dan darah kotor dah bengkak, mak terus bawak gi klinik, sampai kat rumah, dia pecah, masa tu mak picit kuat2, kasi semua nanah dan darah keluar.. masa tu rasa nak pengsan dah..

harap2 cepat2 la sue baik dari bisul.. akak tau sakit dia cemana. kalau gi klinik, dorang cuci lagi sakit tau, siap kain2 dia jolok kat tempat bisul tu.. eee takut

Related Posts with Thumbnails