Followers

Friday, December 05, 2008

Air Sembahyang :)

Istimewa kepada kaum muslimin n muslimat .. sy dpt email ni.. saje nak kongsi ngan korang di hari yg mulia ini.. sile jeles..daku cuti ini hari.. keh keh keh..opsss tah2 org len lg la lama amik cuti kan.. mlm ni nak blk raub insya-Allah km raya haji kt sana... maryam pun asyik ulang tanya hari2 ...kite nak p umah mak tok ke???.. dah dekat 1 bulan lbh x blk raub..pasalnya tiap 2 mggu mak tok dtg tgk maryam... handal mak sy tu..terer naik komuter/lrt/monorail... cayalah mak!!! key lah.. maryam & co nak ucapkan SELAMAT HARI RAYA KORBAN buat semua kawan2 yg dikasihi ... pd yg blk kg/bcuti hati2 dijalan raya... semoga selamat pergi n kembali :) klu ada masa tluang sy akan hapdet lagik..ni nak kemas umah pastu ptg kang nak p soping bj raya haji... keh keh keh boleh gitu.. matilah klu en abu baca blog sy ari ni..kantoii...




air sembahyang

1. Ketika berkumur, berniatlah kamu dengan, "Ya Allah,ampunilah dosa mulut dan lidahku ini".
Penjelasan nombor 1 : Kita hari-hari bercakap benda-benda yang tak berfaedah.

2. Ketika membasuh muka, berniatlah kamu dengan, "Ya Allah, putihkanlah muka ku di akhirat kelak, Janganlah Kau hitamkan muka ku ini".
Penjelasan nombor 2 : Ahli syurga mukanya putih berseri-seri.

3. Ketika membasuh tangan kanan, berniatlah kamu dengan, "Ya Allah, berikanlah hisab-hisab ku ditangan kanan ku ini".
Penjelasan nombor 3 : Ahli syurga diberikanhisab- hisabnya di tangan kanan .

4. Ketika membasuh tangan kiri, berniatlah kamu dengan, "Ya Allah, janganlah Kau berikan hisab- hisab ku di tangan kiri ku ini".
Penjelasan nombor 4 : Ahli neraka diberikan hisab- hisabnya di tangan kiri .

5. Ketika membasuh kepala, berniatlah kamu dengan,"Ya Allah, lindunganlah daku dari terik matahari di padang Masyar dengan Arasy Mu".
Penjelasan nombor 5 : Panas di Padang Masyar macam matahari sejengkal di atas kepala.

6. Ketika membasuh telinga, berniatlah kamu dengan,"Ya Allah, ampunilah dosa telinga ku ini"
Penjelasan nombor 6 : Hari-hari mendengar orang
mengumpat, memfitnah dll.

7. Ketika membasuh kaki kanan, berniatlah kamu dengan."Ya Allah, permudahkanlah aku melintasi titian Siratul Mustaqqim".
Penjelasan nombor 7 : Ahli syurga melintasi titian dengan pantas sekali.

8. Ketika membasuh kaki kiri, berniatlah kamu dengan,"Ya, Allah, bawakanlah daku pergi ke masjid-masjid, surau-surau dan bukan tempat- tempat maksiat"
Penjelasan nombor 8 : Qada' dan Qadar kita di tangan Allah.

Ramai di antara kita yang tidak sedar akan hakikat bahawa setiap yang dituntut dalam Islam mempunyai hikmah nya yang tersendiri. Pernah kita terfikir mengapa kita mengambil wuduk sedemikian rupa?

Pernah kita terfikir segala hikmah yang kita perolehi dalam menghayati Islam?
Pernah kita terfikir mengapa Allah lahirkan kita sebagai umat Islam?
Bersyukurlah dan bertaubat selalu. Ikhlas kerana Allah.

dpt award ni dr ayu@ibuAmjad thanks ayu... sy nak kasi kt suma korang yg ada dlm list updated + bloggers list itu nak taip satu2 ramai.. huhuhu sudilah terima ye.. hihi.. syg korang suma.

14 comments:

Mimi~N said...

thank u for the info on wudhu'
bestnyer ko cuti..selamat hari raya haji..berhati2 semasa memandu :)

Jasfyra said...

gud info
selamat hari raya qurban sue...

Zanna_MamaBatrice said...

gud info and thanks share sue...
moga beroleh keberkatan....wah ayat aku dah cam ustazah nor baayah dah...he hehe..

ko dah cuti sue..bestnyer...aku tak cuti lagi...yelah, kg aku kan dekat....so, selamat bercuti sue...SELAMAT HARI RAYA AIDIL ADHA...hati2 tau ckp ngan en abu tu drive....semoga selamat balik kg and balik kl semula...

azie(mama auni& erin) said...

Selamat hari raya untuk sue jugak...

wanie said...

bagus info ni...thanx for sharing..

selamat hari raya aidiladha untuk sue sekeluarga..best nye balik kg hari ni...berhati2 di jalanraya ye...

Norsham said...

selamat hari raya buat sue sekeluarga

Mama Mya said...

selamat hari raya aidiladha..

tq sue berkongsi info yg amat2 bagus..

kami raya kat sini jie hehehe

Sham Ummi Echa said...

wah..raja haji pon ada shoping gak..besnya..hehehe..

slamat hari raya aidiladha sue.. hati2 di jalanraya k..

aku pon cuti pnjang gak..12/12 baru keje..heheheh..tp bkn blk kg pon..tp cuti sbb xde org nk jaga echa..

masviona said...

salam aidiladha n salam bloghopping dr masviona.com...:)

BigMouth said...

Slmt hari raye.... kim slm kat maryam eeee

mrs hafiz said...

macik mmg handal la.. cucu punya pasal kan..

slamat beraya tu sue n co ye..
enjoy blk kg....

B..alang said...

tq 4 d reminder ....
SELAMAT HARI RAYA AIDIL ADHA..
cik abu ...berhati2 di jln raya..
kim salam kat org kg...

~aza...as / ummie afiq~ said...

sue...thanks for d info...sgt berguna :)

waaahhh beeshhhnyeerr maryam balik raub raya dgn mak tok ;)

Selamat Hari Raya utk sue & family :)

ainloveboy said...

Selamat beraya dikampung halaman. Take care, Sue!

Related Posts with Thumbnails